מבוא: שם אין מציאות האישה ניכרת

עמוד:2

סילביה פוגל­ביזאוי, רחל שרעבי ההפרדה בין המינים ­ גבר לעומת אישה . השני, ההפרדה בין פוליטי ללא פוליטי . ולבסוף ההפרדה בין התחום הפרטי לתחום הציבורי . שלושה מרכיבים דיכוטומיים אלה יוצרים את הלוגיקה האומרת : הגברים, עיקר עיסוקם בתחום הציבורי . כלומר, קיימת זהות בין להיות גבר ובין להיות אישיות ציבורית ) גבר­ציבורי ( ; בתחום הציבורי עוסקים בפוליטיקה, אי לכך ציבורי ופוליטי הם היינו הך ) ציבורי­פוליטי ( , ומכך נובע שהגברים הם יצורים פוליטיים, המופקדים ואמונים על הפוליטיקה ) גבר = פוליטי ( . על פי אותה לוגיקה, האישה ממוקמת בתחום הפרטי ועיקר עיסוקה בתחום זה ) אישה = פרטי ( ; התחום הפרטי מתנהל על­פי כללים משלו והוא א­פוליט' ) פרטי = א­פוליטי ( , לכן האישה, שעיקר עיסוקה בתחום הפרטי, היא ייצור לא­פוליטי" . מיסוד חלוקה מגדרית בינארית, מבנית ותרבותית, קובע בכל אחד מהמרחבים, כללי התנהגות שונים וציפיות חברתיות שונות מהגברים, וכללים אחרים מהנשים . דיכוטומיה מגדרית זו נעשית לעקרון יסוד, מובן מאליו ו"טבעי" בחיי הפרט והחברה ובהתאם לכך מודדות הנשים באופן אוטומטי מהמרחב הציבורי . 2 בדומה למסגרות סוציאליסטיות אוטופיסטיות אחרות, נדרשו גם הנשים, החברות בקיבוצים ובמושבים, למאבק אישי וקולקטיבי כדי לנסות לקדם, ברמה האידיאולוגית והמעשית, את השוויון המגדרי המיוחל, כפי שהן פירשו זאת . נושא השוויון במסגרת המושב, לא זכה לדיון אקדמי נרחב כפי שהוא זכה לו במחקר הקיבוץ, וקובץ זה בא להשלים את החסר . בקיבוץ ביקשו החברות ליצור חברה חקלאית שיתופית­שוויונית, שתבטיח את השוויון המגדרי על בסיס תפיסת האדם האוניברסלי המודרני . עבורן, השוויון המגדרי היה "שוויון מתוך זהות", דהיינו שוויון המתהווה עקב חיקוי המודל הגברי, תוך "העלאת" הנשים לרמת הגברים . אותו שוויון היה אמור לאפשר את שילובן של הנשים במרחב הציבורי ובכך לצמצם ואף לבטל את הגבול המגדרי . בפועל, גישה זו כללה אימוץ סטנדרטים גבריים של גבורה צבאית ותפוקה כלכלית והערכה ללא פשרות לתכונות שנחשבו גבריות, כגון : כוח, רציונליות, עצמאות, שליטה עצמית ואיפוק . גישה זו גם כללה את צמצומו הרדיקלי של המרחב הפרטי ושינוי מהפכני של מוסד המשפחה . בהתאם לכך הועברו מהפרט אל הכלל התפקידים המקובלים של המשפחה הגרעינית המודרנית בתחומי הייצור, הצריכה והחינוך, בשבהשראת המסורת הסוציאליסטית הובנה מחדש מוסד המשפחה והיה למוסד שוויוני ודמוקרטי, שבסיס קיומו אינו עוד העברת הקניין הפרטי מדור לדור, אלא החיבה והאהבה בין חבריו ) 1992 Engels 1977 ; Bebel 1910 ; Clements, ( . על רקע זה עוצבו יסודותיו של "הקיבוץ הקלסי", כגון : הארוחות, המטבח וחדר האוכל המשותפים והוקם בית הילדים הקיבוצי, שכלל לינה משותפת של הילדים ולא עוד לינה משפחתית בבית ההורים . מובן שדפוסים אלה התגבשו אט­אט ובהדרגה, תוך 2 על כך ראו עוד : 1974 Siltanen Sl Stanworth, 1984 ; Pateman, 1989 ; ;Rosaldo £ Lamphere, Lister, 1997 ; Rosaldo, 1974 ; Lips, 1988 . ] 2 ]

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית

י"ל מאגנס


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר