|
עמוד:14
התרבותית והחינוכית של ציבור העובדים בארץ, כולל הקיבוצים . בוועידת ההסתדרות השלישית, 1927 . 7 . ,5 הוחלט להפריד בין הפונקצ יות בתחום התרבות והחינוך . ב ו 93 ו פורקה ועדת התרבות המרכזית והאחריות על בתי הספר הוטלה על "ועד מוסדות החינוך", שבשנת 1934 שינה את שמו ל'יהמרכז לחינוך" . מוסד זה נרשם כ"חברה לחינוך" ובהתאם לחוקת החינוך של כנסת ישראל כ''ועד מפקח לזרם העובדים" ) ספר הסתדרות המורים תרס"גתשי"ג : 163 ( . תוכנית ההוראה של הזרם הכללי חוברה לראשונה בשנת תרפ"ג . עד להקמת מדינת ישראל התבססה עליה ההוראה בכיתות היסוד ונעשו בה רק כמה שינויים והתאמות . על פיה נבנו מאוחר יותר גם תוכניות ההוראה של הזרם הדתי וזרם העובדים, אולם כל אחד משניהם הכניס בה שינויים לפי רוחו, בסידור החומר ותוכן מקצועות הלמידה . כך כותב, ■, * . . למשל, מ . אביגל, ממייסדי זרם העובדים : . . . . . , . . . ■ * . . . י לא רבים ההבדלים בין בית הספר של תנועת העבודה לבין בתי הספר הכלליים בארץ, ואפשר לציין רק פה ושם שינויים קלים בין הפרופורציה שבין פרקים שונים, בייחוד במקצועות ההומניסטיים ) ספר הסתדרות המורים, תרס"גתשי"ג : 168 ( . זרם העובדים פירסם לראשונה תוכנית לימודים משלו בשנת תרצ"ז ) קווים א / תרצ"ז : 79 ( . ■' . . * '■■ י . ■ . / . ■ ■ . ל < . ■ . ■ ל . תוכנית הזרם הדתי היתה שונה משתי התוכניות האחרות בכמה תחומים : א . רק בה היו מוקדשים 8 12 שעות שבועיות לתלמוד ושעות נוספות למישנה, דינים ומנהגים . ב . בכיתות אי ובי היתה נהוגה למידה בשיטת המקצועות בעוד שבשתי התוכניות האחרות לימדו בשיטת ההוראה הכוללת או, כפי שנהוג לכנותה "הנושא המרכזי" . ג . תוכניתו לא כללה לימודי חקלאות, גינה, ופעולות חברתיות, וכמעט לא ציור . ההבדל בין תוכנית בתי הספר הדתיים לבין תוכנית בתי הספר של . . . . < < ■ ■ י ~ . : . . . . , ■ העובדים היה איפוא מהותי . . . , . . תוכניות זרם העובדים כללו 25 שעות שבועיות יותר מאשר הזרם הכללי ושעות אלו הוקדשו בעיקר לחקלאות ולפעילות חברתית . בתוכנית הזרם הכללי למדו אמנם שמונה שעות יותר תנ"כ, אבל גם בתוכנית זרם העובדים הוקדשו 23 שעות למקצוע זה . בשלושת הזרמים היתה תוכנית הלימודים לכיתות דיח' מבוססת על שיטת המקצועות, שבה מאורגנים השיעורים לפי סדר קבוע של נושאי הלמידה במערכת השעות היומית, השבועית והשנתית . בהתאם לתוכנית שנקבעה מראש 14
|
|