מבוא

עמוד:9

9 | מבוא - עצמתה . מציאות זו מתרחשת בעיקר בישיבות הגבוהות, במכינות הקדם צבאיות ובמדרשות לבנות . מבחינה מסוימת היא מתעצמת דווקא במדרשות לבנות, וזאת משתי סיבות : ראשית, הבנים הלומדים גמרא כבר התרגלו לעולם מחלוקת אינטנסיבי, עד שהתמיההמראשית דרכם על עצם קיומו נשחקה . שנית, המדרשות לבנות עוסקות בנושאים רבים הנוגעים בחוויה הקיומית של האדם המאמין הרבה יותר מאשר הבנים בישיבות . ניתן לסבול בקלות יחסית עולם של מחלוקת בנושאים ם, בשעה שעוסקים בנושאימשפטיים הלכתיים, ואף להתרגל אליו . בר הקיום העמוקים ביותר ובהדרכות האמונה השורשיות, קשה מאוד להסתגל למחלוקת המתמדת, ובשל כך השאלות עליה נחשפות ביתר שאת . כל אימת שהמחלוקת בעולמם של חכמים נוגעת בשאלות קיומיות ומהותיות היא מפילה חללים נוספים אשר מתקשים לקבל את עצם נה בה נכתב חיבור זה אנו הרבנים חשים זאת בעצמה יתרה . קיומה . בש תלמידים רבים מפנים אלינו אצבע מאשימה על היעדרה של עמדה אחידה בימי העקירה מגוש קטיף ומצפון השומרון, וטוענים כי מעמד הרבנים ירד בעיניהם פלאות דווקא בשל מצב זה . לדבריהם, לשם שמיעת נזקקים לרב . הם מבקשים לשמוע את דעות שונות ומגוונות אין הם הדרכתה של תורת אמת כפי שהתגבשה במועצת חכמים, ואם אין תורה ברורה במקום אחד אלא כולם חלוקים האחד על השני, אין בה צורך ואין בה טעם . בשל כך חלקם מטיחים כעס וריחוק, וקוראים קריאה מתמדת העושר החיונילהתכנסות ולהכרעה . אנו נבחין בהמשך דברינו בין והריבוי המפרה בשעת הלימוד, לבין הצורך בפסיקת הלכה אחת בשעה שהיא נדרשת, אך הבחנה זו מחייבת לימוד מעמיק, ויש לה השלכות נוספות בהן נדון גם כן בהמשך . מהדברים עולה צורך גדול לעסוק בשאלת ההתנהלות בעולם לם ההלכה, וגם המחלוקת . כאמור, עולם זה הוא המציאות הנתונה בעו החושב כי קיומה של מחלוקת הוא אסון ותאונה אינו יכול להתכחש לעובדת קיומה . מעבר לשאלות הפילוסופיות שהיא מעלה, היא מעלה סוגיות קיומיות עמוקות, ועיקרן הוא כיצד להתמיד בנאמנות לתורה אם היא עצמה נתונה במחלוקת . האם ישנה דרך אחת שהיא נכונה יותר אחרות, והאם יש בידינו את הכלים לברור אותה מחברותיה . מדרכים

תבונות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר