|
עמוד:10
10 | איש תל חי אילו פינו המגִנים את "אצבע הגליל", ועוד הרהורי כפירה באתוס הציוני בכלל ובמיתוס תל חי בפרט . וכמובן, עולה מחדש מדי פעם הפולמוס : אמר או לא אמר . מטרת ספר זה היא לחזק את המשוכנעים, כמו גם את אלה שיש להם פקפוק זה או אחר . חללי תל חי, עם טרומפלדור בראשם, היו שליחי העם והם הנחילו לדורות שבאו אחריהם את הציווי : אנחנו פה ופה נישאר, למרות כל הקשיים והאיומים . זלמן בלחובסקי היה מלוחמי תל חי . ביום הקרב היה בן 19 . הוא לא זכה לפרסום, לא נפל בקרב ואף לא נפצע בו, ובשנים הבאות מילא תפקידים ציבוריים מבלי שנחשף לציבור הרחב . הוא ידע להעריך את חלקו בקרב ההיסטורי, אך לא ביקש להתהדר בו . סיפורו האישי בתל חי ומחוצה לו מקביל לסיפוריהם של אלפי צעירים שעלו ארצה בתחילת המאה העשרים, או לאלה שנולדו בארץ, ואולם לתל חי הגיעו מהם רק מעטים, מעטים מדי . בלחובסקי נטש את לימודיו בגימנסיה באמצע שנת הלימודים, עבד, שמר ולחם בתל חי במשך כמה חודשים, וחזר להשלים את לימודיו מאוחר יותר . מתוך תשעת פרקי הספר מוקדש לזלמן בלחובסקי פרק אחד – פרק הקרב . שאר הפרקים מרחיבים את יריעת תל חי בימים ההם וגם מאוחר יותר, עד ימינו אלה . אל פרקי המהדורה הראשונה מצטרפים במהדורה החדשה מספר פרקים, מאמרים וגילויים חדשים, המאירים את פרשת תל חי מנקודות מבט נוספות . ביניהם ניתן למצוא את סיפורו של המחזה "יוסף טרומפלדור" שנכתב על ידי סופר ערבי-נוצרי בשם עזיז דומט, שאותו כתבתי אני ; "מטרגדיה לניצחון" מאת העיתונאי והסופר ארי שביט ; "מקרב אבוד לניצחון תודעתי" מאת העיתונאי והפרשן לענייני ביטחון רון בן ישי ; "גבורתם של מגני תל חי – מתוך המסורת היהודית", מאת ההיסטוריון משה נחמני . כמו כן מרחיבים את היריעה שישה מאמרים שפורסמו בעיתונות בשנת 2020 תחת הפרק "מבט על קרב תל חי ממרחק 100 שנה", וברכות של ראשי המדינה ואישים בכירים הבאים להעלות על נס את חשיבות וייחודיות סיפור תל חי – בעיקר לבני הדור הנוכחי . קרב תל חי ומורשת תל חי הם כמו הסימפוניה הבלתי גמורה – לעולם לא נס ליחם . להפך, כמו ביציאת מצרים חובה עלינו לספר לדור ודור את אשר אירע בתל חי, ועל המסד שהונח שם אשר תרם להקמת המדינה בתש"ח וממשיך לתרום כל השנים . ד"ר מרדכי נאור
|
|