הקדמה: החלל בישראל

עמוד:14

לוויינים נוספים, מורכבים יותר ובעלי ביצועים טובים יותר . כראש תוכנית החלל הישראלית, הנושא באחריות עצומה, אלפי מחשבות על תקלות אפשריות חולפות במוחי וכמו בערב גאלה של תזמורת רבת נגנים, הכול רוחש וגועש בחוץ ובפנים . אני מבין שמספיק שתתרחש טעות אחת כדי שהדבר הזה, ששוקל 20 טון, לא יתרומם לשמים, ואני גם זוכר שיש כפתור אדום שאיתו אני יכול לעצור את השיגור . עוד כיוונון כלים קטן, שנייה לפני הגשמת חלום, ואני תוהה בתוכי אם זהו סתם עוד רגע, או שהיום הזה יירשם לעד בהיסטוריה של מדינת ישראל . תחילת סוף הקיץ, קצת לפני החגים . מדינת ישראל, הנקודה הקטנה בין ים ומדבר, עוד לא בת 50 וכבר משגרת לוויין ראשון לחלל . רעש דפיקות הלב של אנשי הצוות מתחרה ברעש המנועים . כל הנמצאים בבסיס וכל מי שיכול היה להתקרב לאירוע השיגור ‑ שרוי במתח, נע בין אופוריה ובין הפחד שהכול יתרסק, או רק לא יתרומם . . . על מנת לשגר לוויין לחלל חייבים לקרות כמה דברים בו ‑ זמנית : מנוע אנרגטי צריך להעלות את הלוויין לחלל ולסובב אותו מול כוח הכבידה של כדור הארץ, כלומר להעלותו אל החלל ולתת לו מהירות סיבוב שתיצור כוח נגדי לכוח הכבידה . בפעולת השיגור יש ליצור דחף ולהפוך אנרגיה קפואה לאנרגיה זורמת, לפי המתמטיקה של תורת הזרימה . עשרות דברים צריכים להתרחש בו ‑ זמנית על מנת שהמשגר יתרומם לגובה, במיוחד מחוץ לאטמוספרה . מספיק שתתרחש טעות אחת והטיל לא יצליח להתרומם אל השמים או שלא יגיע ליעדו אי ‑ שם בחלל . אולי זה יישמע לכם משונה, אבל אני מאמין שגורלו האישי של כל אדם דומה למסלולו של לוויין . גם לאדם יש אפשרות מיוחדת במינה להתרומם לגבהים, אולם אפשרות זאת תלויה בגורמים מורכבים ובנסיבות, ואולי קודם כול ברצונו של האדם עצמו . 14  הגר ינאי

משכל (ידעות  ספרים)


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר