|
עמוד:14
מ ה מ ל ח מ ה ? ל 14 של איינשטיין בתפיסתם הפוליטיתות ספר זה בוחן פנים שונ בהם תפיסה פוליטית זו באה לידי ביטוי בהגותםש ופרויד, והאופנים המדעית, או מושפעת ממנה . כפי שהמאמרים המובאים בהמשך חוזרים ומהדהדים ? "למה מלחמה" מעידים, הרעיונות המובאים ב קונפליקטים אלימים של בהקשרים של מאבקים פוליטיים שונים ו שרים והעשרים ואחת . שונים, לאורך המאה הע ערן רולניק, שתרגם עבור אסופה זו את המכתבים של איינשטיין לא רק,עמדתו של פרוידלפיכיבמאמרוושל פרויד, מדגיש האלימות היא תוצאה של הפסיכולוגיה ) והביולוגיה ( האנושית, אלא אותה ראהש גם יסודות המאבק לשלום קשורים במערכת הנפשית רולניק מגלה בתשובתו של פרויד לאיינשטיין רמזיםלנגד עיניו . יסטוריתה - סובייקטיביות אנושית , של ״טבע שני״ לאדם לקיומו ,גיסאקרי לתערובת דחפים מולדת מחד,החורגת מעבר לביולוגיה הטבע השני הוא תוצר . גיסא ולפסיכולוגיה האינדיבידואלית מאידך עם הפיכתו לסוג שלו, תרבותי ופרי של הבנייה חברתית - היסטורי או בלשונו של פרויד : ל״פציפיזם מסיבות ,סבילות ביולוגית - אי מהווה את היסוד להתקוממות אותנטית כנגד" . טבע שני זהאורגניות דחפיו ההרסניים של האדם . ל היכולה לשמש משקל שכנגד ,המלחמה אומנם בכך לא מעניק פרויד למתנגדי המלחמה תוכנית פעולה או טרטגיה יעילה, אולם עמדתו העקרונית חותרת תחת המלצה לאס הטענה כי אלימות המונית היא "טבעית" לאדם, בניגוד לשאיפה לשלום . אם לא מדובר במאבק כנגד טבעו של האדם, הרי שמניעת המלחמה עוברת למישור השאלות הפרקטיות, קרי, איזו טקטיקה ליטיות יוכלו תהיה יעילה יותר למניעת מלחמה ? אילו התארגנויות פו ? לעשות זאת בצורה הטובה ביותר בדיוק היו השאלות שהנחו את כתיבתו של איינשטיין בנושא . ואל כפי שמציין עופר אשכנזי במאמרו שבספר זה, בתחילת שנות , ניכר שינוי ? "למה מלחמה" בו נכתב ופורסם שהשלושים, בזמן וההתן היה מזאִש בהתבטאויותיו של איינשטיין ביחס לעמדות . במהלך שנות העשרים זיהה עצמו איינשטיין פרסומובעשור שקדם ל הוא 2391- עם התנועה הציונית ועם ארגונים פציפיסטיים רדיקליים . ב וכתב,פציפיסטי שביקש להקים צבא עולמי- בר לארגון אנטי כבר חָ
|
|