1. שיפור תהליכים קיימים וטיוב הרגולציה

עמוד:12

12 סעיף 2 של החלטת ממשלה 286 קובע : על צוות בראשות אגף התקציבים במשרד האוצר ומשרד האנרגיה ובהשתתפות המשרד להגנת הסביבה, הכלכלנית הראשית במשרד האוצר ומשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, ובהתייעצות עם בנק ישראל והמוסד לביטוח לאומי, להמליץ למנכ"ל משרד האנרגיה על מנגנונים לעידוד התייעלות באנרגיה והקלה במעבר לאנרגיה נקייה לשכבות החלשות כתוצאה מהטלת המס כאמור מבלי לפגוע בתמריצים להפחתת פליטות אשר בבסיס המס, וזאת בתוך 6 חודשים מיום פרסום החלטה זו . בהתאם לסעיף זה, ובדומה לנהוג בעולם, מוצע לייעד את ההכנסות שייגבו ממס הפחמן לטובת קרן לעידוד מעבר לאנרגיה ירוקה ולהבטחת מעבר צודק . 1 • לקדם סחר בפליטות גזי חממה . חברי הצוות העלו את הצורך בקידום פלטפורמות לסחר בפליטות אם באמצעות הקמת זירת סחר מקומית ( שלדעת כותבי דוח זה לא בהכרח כדאית בגלל קוטנו של השוק והיעדר שכנים לסחר ) ואם באמצעות הדרכה וליווי של חברות שמבקשות להצטרף לזירה בינלאומית קיימת . הדבר יאפשר לסחור בפליטות גזי חממה או לקזז אותן . • לקבוע תעריפים דיפרנציאליים לאורך שעות היממה . הבדלי תעריפים לאורך היממה יבטיחו הצדקה כלכלית לאימוץ והטמעה של טכנולוגיות אגירה חדשות וישקפו טוב יותר את עלויות האנרגיה . להקים מאגר מידע המפרסם את פליטות הפחמן הנובעות מייצור החשמל המוזן לרשת . מוצע לפרסם את המידע ברזולוציה שעתית, לפי תמהיל מקורות הייצור בכל שעה נתונה ( ראו, לדוגמה, שירות WattTime ) . שירות זה יאפשר לכל צרכן לדעת את כמות פליטות הפחמן הנובעת מן הצריכה בכל שעה ) scope 2 emissions ( , ובעקבות זאת לעבור לצריכה מושכלת בשעות שבהן אנרגיות מתחדשות הן שיעור גבוה מתמהיל המקורות . 1 ראו נתן זוסמן, דפנה אבירם – ניצן והילה שואף – קולביץ, מעבר צודק לכלכלה דלת פחמן, ירושלים : המכון הישראלי לדמוקרטיה, 2021 . ישראל 2050 - כלכלה משגשגת בסביבה מקיימת

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר