|
עמוד:12
12 שמאי זינגר הוסרל נולד בפרוסניץ ( מורביה, מזרח צ'כיה של ימינו, באמצע קו הגבול עם סלובקיה וקרוב אליו ) , שם חיה קהילה יהודית במסגרת 2 "חוקי הסובלנות", שבמאות ה- 18 וה- 19 הסדירו את מעמדה . בעיר פעלו ישיבות ו"חדרים" כמערכת חינוכית-יהודית מסורתית ועצמאית . יהודים וגרמנים כאחד חיו כמיעוט בקרב הרוב הסלבי באזור מורביה . אף כי לא נרשמו אירועים אלימים, שני מיעוטים אלו היו תושבים חסרי זכויות ונסבלים בקושי . הגרמנים היו לרוב איכרים, ואילו היהודים התפרנסו בעיקר ממסחר, בייחוד מתעשיית הביגוד . זה הרקע שבו נולד הוסרל ב- 1859 . אביו פרנס את משפחתו מחנות בגדים, ומצבו הכלכלי איפשר לו להעניק לבנו חינוך עיוני-כללי . ככל הנראה, אביו נקט גישה המקובלת על יהודים רבים בתקופת 3 העדפת החינוך הגרמני הכללי על החינוך היהודיהאמנציפציה : המסורתי . החינוך הגרמני הקלאסי כלל את לימוד השפה הלטינית ( שפת מדעי הטבע והביולוגיה ) והיוונית ( שפת התייחסות מרכזית למדעי הרוח ) . כך נעשה הוסרל מצוי במקורות התנ"כיים, היווניים והרומיים כאחדות תרבותית אחת . החל מגיל ,10 זו הייתה מערכת החינוך שאל תוכה גדל הוסרל, כאשר נשלח לגימנסיה המלכותית 4 כעבור שנהשל וינה, עיר הבירה של האימפריה האוסטרו-הונגרית . העביר אותו אביו אל הגימנסיה העירונית של אולמיץ, הקרובה יחסית לפרוסניץ . עדויות מגימנסיה זו מספרות על נער בעל הישגים בינוניים, אם כי אהב מאוד מתמטיקה ומדעים . ביומני הגימנסיה הוא רשום כ"נער בלונדיני חיוור", בעל "תיאבון בריא" . ב- 1876 סיים את לימודיו בגימנסיה ועבר ללייפציג כדי להמשיך בלימודים אקדמיים . בלייפציג התמחה במתמטיקה, פיזיקה ופילוסופיה . 2 . דובנוב, ח : 147 - 148 . 3 . דובנוב, ט : 200 4 . גם בעובדה זו חיי הוסרל מדגימים תהליך כללי אצל יהודי מורביה, שגם לאחר התחזקות הקו הפוליטי של שוויון זכויות, ניצלו את חירותם החדשה כדי לעבור לווינה . ראו : דובנוב, ט : 203 .
|
|