|
עמוד:12
12 | הזכות להתנועע : התנסות בתנועה והפעילות הגופנית כבסיס ללמידה משמעותית בגן הילדי ם פרקי הספר כיוון שאנו תופסים את הספר כספר עיון ולימוד, בסוף כל פרק יש טבלה מסכמת המציגה עקרונות והמלצות מעשיות ליישום . כל פרקי הספר עוסקים בהתנסויות בתנועה של הגוף ובקשרים בין אלו לבין גורמים אחרים – התפתחותיים, בריאותיים, אישיותיים, חברתיים - תרבותיים וקוגניטיביים . בכמה תחומי דעת אין מקובל להשתמש במונח "תנועה של הגוף", אלא במונחים המקבילים לתנועה זו או כוללים אותה : חינוך גופני, פעילות גופנית, תרגול מיומנויות מוטוריות, מחוות גופניות, אינטליגנציה גופנית - תנועתית וכן הלאה ( בעמ׳ 235 מוצג מילון מונחי תנועה ) . הפרק הראשון בספר, הגורמים המשפיעים על התנסות ילדים בתנועה – הגישה האקולוגית, עוסק בארבעה גורמים אשר משפיעים על היקף ההתנסות בתנועה ואיכותה : שלב ההתפתחות של הילדים ורמת תפקודם ; איכות הסביבה של גן הילדים והאופן שבו סביבה זו מעודדת התנסות בתנועה ; הגורמים המתווכים את ההתנסות בתנועה – הגננות והמורים לחינוך גופני ; ועמדות של גננות והורים באשר לפעילות הגופנית של הילדים . ארבעת הפרקים הבאים עוסקים בתרומת ההתנסות בתנועה להתפתחות וללמידה של הילדים . בכל אחד מהפרקים מוצגת תאוריה מבוססת מחקר באשר לתרומת ההתנסות בתנועה . כמו כן מוצגים בהם מחקרי התערבות המצביעים על תרומתה של ההתנסות בתנועה לכל אחד מהגורמים הנבחנים בפרקים אלה . הפרק השני, תרומת ההתנסות בתנועה בגן הילדים להתפתחות מוטורית , פותח בהצגת מונחים מרכזיים בהתפתחות מוטורית : תיאום תנועה, איזון הגוף, הסתגלות והעברה במהלך למידה מוטורית ומיומנויות תנועה בסיסיות . בפרק מוצגים ארבעה גורמים המשפיעים על ההתפתחות המוטורית בגיל הרך ועל איכותה : הרקע הכלכלי - חברתי ; שינויים במבנה הגוף – גדילה והשמנה ; תפיסת המסוגלות העצמית במהלך התנסות בתנועה ; והשתייכות מגדרית . נסקרות בו תוכניות התערבות בגן הילדים שהשפעתן על ההתפתחות המוטורית נבדקה במחקרים . בחלק מתוכניות ההתערבות האלו הייתה הוראה ישירה של הגננת או של מורה לחינוך גופני, ובאחרות ננקטה הוראה עקיפה המציעה לילדים סביבה המעודדת תנועה . שלושה מבין ארבעת חלקי הפרק השלישי, תרומת ההתנסות בתנועה לטיפוח כשירות רגשית - חברתית ולתהליכי יצירת אקלים גן מיטבי, בודקים את תרומת התנועה לטיפוח הכשירות הרגשית - חברתית : שילוב התנועה בהתפתחות של תפיסת מסוגלות עצמית ; מעורבות התנועה בתהליכים של ויסות רגשי ; והשפעת ההתנסות
|
|