|
עמוד:8
8 | התנסות סימולטיבית בהוראה ובלמידה : היבטים תאורטיים ומחקריים נהפוך הוא – היא נועדה לחזק תגובות מודעות ולצמצם תגובות אוטומטיות בעת עומס רגשי שמקורו במצבי עימות ואי - ודאות . סימולציה היא הדמיה של פעולה או של תהליך המתרחשים בעולם האמיתי ( 2014 , . Bogo et al ) . ההתנסות הסימולטיבית מתמקדת בסיטואציות מורכבות, על פי רוב קונפליקטואליות, והיא מכוונת ליצירת מודל של המציאות שיאפשר ללומדים המתנסים לפתח הבנה של מושגי מפתח ולבחון כיצד אפשר ליישם רעיונות ומונחים באירוע ממשי . בספרות המחקרית יש שימושים רבים למונח "למידה מבוססת סימולציה בתחום החינוך" ( simulation based learning ) . סימולציה מהווה מסגרת כוללת למגוון של התנסויות ותהליכי הכשרה המשמשים בהוראה, ושורשיה נטועים עוד בימים עברו ( מזרחי, 2017 ) . כיום היא מתקיימת באופנים שונים, החל מהדגמות וניסויים בכיתת הלימוד ובמעבדה ( , . Rosenberg - Kima et al 2008 ) , דרך משחקי תפקידים ( 2018 , . Tufford et al ) ועד התנסויות במציאות מדומה שמהווה מרכיב גדל והולך בלמידה, בהכשרה המקצועית ובתרבות והפנאי ( 2011 Girod & Girod, 2006 ; Proctor, ) . הסימולציה שבה עוסק ספר זה היא סימולציה המתקיימת פנים אל פנים מול שחקן מקצועי על פי תרחיש מתוכנן, ולאחריה נערך שיח שבמרכזו תחקיר מבוסס וידאו המתקיים באווירה בטוחה המאפשרת למידה, ובהתאם למודל התאורטי של למידה התנסותית ( 2009 Kolb & Kolb, ) שבמרכזו עומד פתרון קונפליקט . נציין כי סימולציה מול שחקן מותאמת למידותיה ולצרכיה של כל קבוצה, ואילו עיקרן של הסימולציות הממוחשבות הוא במערכים סגורים של מגוון אירועים, המזמינים את המשתתפים להצטרף ולתרגל מיומנויות שונות . מאז הקמתו של המרכז לסימולציה בחינוך ( הל"ב ) באוניברסיטת בר - אילן בשנת 2011 פותחו בו מאות תרחישים המיועדים לקדם התמודדות של מורים במנעד רחב של אירועים קונפליקטואליים עם קהלים מגוונים : תלמידים, מורים עמיתים, חברי צוות ניהול והורים . פותחו סדנאות עבור מורים בכל שלבי ההתפתחות המקצועית - החל בשלב ההכשרה להוראה, דרך הכניסה להוראה בשנים הראשונות וכלה בסדנאות למורים ותיקים . הסדנאות הותאמו לאירועים רלוונטיים עבור בעלי מקצועות חינוכיים שונים – מורים, גננות, מנהלים, יועצים חינוכיים, מדריכים פדגוגיים ועוד, והן מתקיימות בעברית, בערבית ובאנגלית בהתאם לקהל היעד ולמאפייניו הייחודיים . לצד הסדנאות הרבות אשר עוסקות במיומנויות תקשורת, פותחו גם סדנאות ייעודיות לדיסציפלינות שונות, בעיקר
|
|