פתח דבר

עמוד:10

10 | התנסות סימולטיבית בהוראה ובלמידה : היבטים תאורטיים ומחקריים תפקידה של הלמידה הסימולטיבית בתחום הכשרת עובדים סוציאליים ובפיתוח מיומנויות מקצועיות באמצעות סדנאות סימולציה . פרק זה מאפשר להבין את כוחה של ההתנסות הסימולטיבית תוך התמקדות בפיתוח אישי של הלומדים וביכולתם לעסוק בנושאים בין - אישיים מורכבים בתהליך זה . השער השני מוקדש, כאמור, למחקרים אמפיריים המציגים את תרומתה של הסימולציה בתחום ההכשרה והפיתוח המקצועי של אנשי חינוך . בפרק השביעי מציגים אילוז, יבלון, דגמי, ולורט מגיאל וסרי את התרומה הנבדלת של ההתנסות הסימולטיבית למתנסים בשלבים שונים של ההתפתחות המקצועית . מתוצאות מחקרם עולה שמתמחים בשנת עבודתם הראשונה נתרמים מהלמידה הסימולטיבית יותר מסטודנטים בשלבי ההכשרה . לממצאים אלה תרומה הן לפיתוח של סדנאות סימולציה המתאימות לקבוצות אוכלוסייה בשלבי התפתחות שונים, הן להבנת תהליכי פיתוח מקצועי והכשרה של אנשי חינוך . בפרק השמיני יבלון וורטהימר מתארים כיצד ההתנסות הסימולטיבית מסייעת לבחינה תאורטית של התמודדות מורים עם מצבי קונפליקט בבתי הספר . במחקרם הם מציגים את האופן שבו ההתנסות הסימולטיבית מהווה כר פורה לביסוס ולבדיקה של היבטים תאורטיים תוך תפעול הפרקטיקה החינוכית . בפרק התשיעי מורדוך, קרמרסקי והייזמן מציגות מחקר אורך לבחינת פרקטיקות הוראה המשלבות סימולציות שמטרתן פיתוח שיעורים מבוססי הכוונה עצמית . במחקרן הן מראות כיצד הטמעת סימולציות ממוקדות פדגוגיה מקדמות תהליכים של הכוונה עצמית בלמידה לאורך זמן . בפרק העשירי עוסקות בן עמרם ושפירא - לשצ'ינסקי בתרומה של ההתנסות הסימולטיבית לפיתוח קוד אתי בקרב מדריכי תעסוקה מתחום הרווחה . בפרק האחד - עשר מתארות וסרמן - גוטויליג, אילוז ומברך את תרומת הסימולציות בחינוך להבנת היבטים רגשיים של המתכשרים להוראה . בפרק השנים - עשר מדגימים יבלון, אילוז והרשקוביץ את תרומת ההתנסות הסימולטיבית לפיתוח תחושת יכולת ומיומנויות של רבני בתי ספר בהתמודדות עם קונפליקט בסוגיות המאפיינות את החינוך הדתי . מחקר זה מציג בין היתר את הפוטנציאל הטמון בסדנאות סימולציה להכשרת קבוצות אוכלוסייה ספציפיות תוך ביצוע התאמות תרבותיות נדרשות . אנו מבקשים לציין כי ספר זה הוא סנונית ראשונה המאגדת בתוכה את המחקרים העדכניים ביותר בתחום הסימולציה . חקר הסימולציה בחינוך עדיין בראשיתו . בימים אלו עוסקים סגל המרכז ותלמידי מחקר לתואר שני ושלישי

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר