|
עמוד:12
12 | הגותו הפילוסופית של הרב סולובייצ׳יק, ד וכי היהדות מתארת תודעה זו באופן המאוזן והשקול ביותר . תיעוד הוראתו של הרי״ד בישיבה-אוניברסיטה בשנות השלושים של המאה שעברה מלמד, שעיקר עניינו היה פנומנולוגי . מבחינתו של הרי״ד התודעה הדתית היא בעלת משקע הומוגני אובייקטיבי וסובייקטיבי . הרי״ד טען שרכיבי התודעה הדתית העמוקה הם הו מו ג נ י י ם, ושבהתבטאותם החיצונית ( ההיסטורית ) הם משתנים ונעשים מגוונים . לדידו אותו רכיב דתי עמוק של חוויית הדבקות הוליך את הרמב״ם לתפיסת הדבקות האינטלקטואלית מחד גיסא, ואת האר״י לתפיסת הדבקות המיסטית מאידך גיסא . הגישה הפנומנולוגית מאפשרת להתעלם מההיסטוריה האכזרית והלא מתפשרת, לשים אותה בסוגריים כדבריו של הוסרל, ולנבור בעומקי התודעה הדתית האחדותית . כך עשו מקס שלר ורודולף אוטו, וכך עשה גם הרי״ד . הבנת המניע הזה מאפשרת פתרון חידה נוספת . כפי שהראיתי בספריי נקט הרי״ד את המתודה הפנומנולוגית בשנות הארבעים של המאה ה- ,20 ובאמצע שנות החמישים נקט גם את הגישה האקזיסטנציאליסטית . אולם עד סוף ימיו המשיך ליצור גם במתודה הפנומנולוגית . מדוע לא זנח הרי״ד מתודה זו ? מסיבה פשוטה : הפנומנולוגיה של הדת מאפשרת תפיסה הומוגנית של היהדות . מעתה היהדות היא אחת, והופעותיה ההיסטוריות הן רבות . הרי״ד הוסיף לבניין התודעה נתון נוסף, שהפנומנולוגים של הדת לא שיערו אותו : הוא קבע רובד אובייקטיבי לתודעה הסובייקטיבית, והוא קיום המצוות . בעיניו נתפסות המצוות המעשיות כגורם מאזן ומווסת של התודעה הדתית . אולם מה שחשוב הוא ההיתלות בפנומנולוגיה של הדת, כזרם שהתחקה אחר אושיות התודעה הדתית, כדי ליצור תדמית של יהדות אחת . ( ג ) ה א י ר ו ע י ם הק טסט ר ו פ ל י י ם ש ל ה מ אה ה- 0 2 . כבר עסקו הביוגרפים וההגיוגרפים של הרי״ד בהשפעת השואה וקום מדינת ישראל 2 כך עולה למשל מבחינה בפילוסופיה משנת 1936 שהתפרסמה לפני חודשים אחדים באתר http : / / text . rcarabbis . org . 3 הגותו הפילוסופית של הרב סולובייצ׳יק, כרכים א - ב, רמת גן תשס״ח . J . Sacks, “Rabbi J . B . Soloveitchik’s Early Epistemology : AReview of האר . 87 - 75 . The Halakhic Mind”, Tradition 23, 3 ( 1988 ) , pp
|
|