|
עמוד:13
13 הנרטיב המזרחי החדש בישראל ל"אמת ההיסטורית" ( הזיכרון ) ( אלמוג 1992 : 184 - 186 ) . הציונות עיצבה בו – בזמן שני זיכרונות היסטוריים, שנועדו להפוך אותה לגורם דידקטי ומגייס : זיכרון של העבר היהודי הרחוק והקרוב וזיכרון של תולדות התנועה הציונית ומפעלה בארץ ישראל . במובן זה, עושי ההיסטוריה הציונית היו גם מעצבי הזיכרון של התנועה, דבר שלא הקל על חקר ההיסטוריה הציונית וגם לא הקל על ההתנתקות מדפוס פעולה זה, בכל הקשור לרצונם העז לעצב את הזיכרון הקולקטיבי של האומה שנבנתה בארץ . עושי ההיסטוריה הציונית וכותביה ראו את הגיוס כמכשיר מרכזי בפעולתם בשדה החינוך וכן כגורם מלכד ומעצב . הסינתזה בין הציונות הסוציאליסטית לישראליות בשנותיה הראשונות שיקפה רבים מהקשיים ומהאתגרים שהיה צורך להתמודד עמם ( שטרנהל 1995 ) . שימת הדגש על ממלכתיות, ביטחון לאומי, אחדות השורה ודין התנועה, התיישבות חלוצית, חינוך למצוינות צבאית ואידיאולוגיית "כור ההיתוך" תאמה את הצורך המידי בהישרדות בתנאים קשים . האתוס הספרטני ההרואי היה במובנים רבים אילוץ עבור היישוב היהודי בארץ ולאחריו עבור המדינה, הענייה במשאבים טבעיים, שהייתה נתונה במלחמה קשה ועצם קיומה היה מותנה ברמת מוטיבציה גבוהה, בכוח רצון קולקטיבי ובנחישות להכות שורשים באדמתה ( אוחנה וויסטריך 1996 ) . ערב העליות הציוניות היו בארץ שלוש תרבויות בָּסיס יהודיות טרום – מודרניות : התרבות היהודית המזרחית, התרבות הספרדית והתרבות האשכנזית . תרבויות אלו נפגשו זו עם זו ונוצרו מגעים הדוקים ביניהן ובין התרבות המקומית - תרבות של האוכלוסייה הלא – יהודית ששכנה בארץ ישראל מאות שנים והייתה נטועה בנופיה וספוגה במסורת אותנטית . ישראל ברטל מבחין בכמה מאפיינים היסטוריים שקבעו את דרכי התגבשותה של תרבות היישוב בארץ לפני קום המדינה : חברת מהגרים, היעדר שלטון ריכוזי, תרבויות מיובאות וייבוא האקולטורציה ( ברטל 2002 ) . ההשפעה הגדולה ביותר על התמורות התרבותיות בחברה היהודית הייתה הופעתה של לאומיות יהודית, שראתה את עצמה בעלת התשובה המונופוליסטית לשימור הזהות האתנית באימפריות הרב – לאומיות, שהתחילו להתפרק למרכיביהן האתניים . בעשורים הראשונים של העליות הציוניות, ימי פריחתה של "התרבות הצברית הישראלית" כפי שנהגו לכנות אותה, בלט נרטיב "כור ההיתוך", שהיה מיוסד על הרצון לעצב "יהודי חדש" ( אלמוג 1997 ) . האליטה, שהורכבה רובה ככולה מיוצאי אירופה, שאפה ליצור גרסה יהודית של מדינת לאום שבה
|
|