|
עמוד:11
11 הנרטיב המזרחי החדש בישראל 2004 ) , שבמסגרתם מתוארת ההיסטוריה החברתית וההיסטוריה של הנרטיבים בחברה ונעשות בה פעולות אשר יוצרות ומקבעות אמיתות לכאורה . על פי דן בר – און ( 2005 ) , בזהות הישראלית המתגבשת מחדש, עברו על ה"אחר" ארבע תקופות : ( 1 ) העבר, שהוא מונוליטי ; ( 2 ) ההווה הראשון, שהוא התפוררות המונוליטיות ; ( 3 ) ההווה השני, שהוא הבניה ניאו – מונוליטית מול ה"אחר" החיצוני והמאיים ; ( 4 ) העתיד, שהוא הכרה בחלקי הזהות שהתפוררו והתחלת דיאלוג ביניהם . מונוליטיות זו הוגדרה על ידי ברוך קימרלינג כ"סוף שלטונם של האחוס"לים - ראשי תיבות של אשכנזים, חילונים, ותיקים, סוציאליסטים ולאומיים ( או ציונים ) , המתבטאת בדרך כלל במעמד חברתי – כלכלי בינוני עד גבוה . היא מאופיינת על ידי מוצא אתני מעין מערבי ודימוי עצמי החותר לתווית תרבותית זו" ( קימרלינג 2001 : 11 ) . במאבק הזה בין נרטיבים אשר מייצגים גישות שונות שמבקשות לייצג קבוצות אינטרס אשר יוצרות זיכרון קבוצתי חלופי, התודעה של קבוצות חברתיות מיוצרת ומשועתקת אגב שימוש במניפולציות על מנת להבטיח את השליטה המוחלטת של הנרטיב המנצח ושמירת מעמדו ההגמוני . וזאת - אף על פי שאין הוא דר תדיר בכפיפה אחת עם ההגמוניה הכלכלית של הקבוצה השלטת על ההון הפרטי והכוחות הפוליטיים . במאמץ ליצור הגמוניה של נרטיב אחד על חשבונו של האחר או האחרים, מאבק זה אינו מייצג רק סוג של כפייה שקבוצה כלכלית שלטת מפעילה על קבוצות חברתיות אחרות, כפי שמגדיר אנטוניו גרמשי ( 2009 ) , אלא גם חלחול של אינטרסים אל כל שאר הקבוצות . התוצאה המתבקשת : כל הקבוצות האחרות מפתחות או מאמצות תודעה של הסכמה, כפי שטוען פיטר מקלארן, ולפיכך אי – הסכמה תיחשב כדבר לא – נורמלי וכהפרה של הדעה הכללית, שכוחה רב – השפעה ( 1989 McLaren ) . פרקטיקות המאבק משתמשות בדרך מושכלת בתבניות שפה ושיח אשר הופעלו בעבר על ידי נרטיבים אחרים בחברה כלפי אותו נרטיב . מבחינה זו, נוצר מעגל חברתי של מאבקים חברתיים בלתי פוסקים, אשר מצד אחד מבנים תודעה של שחרור ושל התנגדות לכפייה, אך מצד אחר מופנמים בו יצירת ההבדלים, האפליה והשיח הקולוניאליסטי החדש, שאינו מאפשר השתחררות ממשית וביטוי אמנציפטורי של כל אחת מהקבוצות החברתיות . קרקע נוחה למאבקים אלו משמש המצב הפוסטמודרני, כפי שהגדירו ליוטר ( 1999 ) ( Lyotard ) , בייחוד סביב התמוטטות המטא – נרטיב - במקרה הישראלי : הנרטיב – על ציוני . כהגדרת ליוטר, "ניצול הטכנו מדע הקפיטליסטי
|
|