פתח־דבר

עמוד:8

אמיץ לאדמת המולדת , תרבות עברית חיה ומתפתחת וחזון מרקיע שחקים ביחס לעתיד . " ארץ ישראל המאנדאטורית" קשורה היתה אפוא בטבורה בהיסטוריה הכללית , בהיסטוריה המזרח תיכונית ובהיסטוריה היהודית , ומעגלים אלה השתלבו זה בזה בצורה הדוקה ומורכבת למן שנות השלושים ואילך , כאשר הגיעה המתיחות הבינלאומית לאגן הים התיכון המזרחי ולוותה בתסיסה לאומית בארצות ערב ובארץ ישראל ובהתגברות דחף ההגירה של יהודי אירופה לארץ . בעוד שבחלקה הראשון של התקופה ביקשה המדיניות הבריטית לבודד את "שאלת ארץ ישראל" מהמאורעות בזירה הבינלאומית והמזרח תיכונית הכוללת , כמו גם מהמצוקה ההולכת ומחריפה של יהודי אירופה , הנה למן אמצע שנות השלושים החלה ארץ ישראל להיות יותר ויותר בעיה מדינית בינלאומית וארץ מקלט יחידה של העם היהודי הנרדף למימוש שאיפותיו הלאומיות . יש בידר של ההיסטוריון בן ימינו לשחזר את ההיסטוריה הקליידוסקופית של ארץ ישראל ומהלכה מעשה יום יום ושעה שעה כמעט , על שפע מאורעותיה ושלל גילוייה , שהרי זוהי היסטוריה בת ימינו . כרך זה הוא ניסיון ראשון כמעט לתאר את ההיסטוריה של ארץ ישראל מהיבטיה השונים ואת חלקם של כל הגורמים שהיו מעורבים בעיצוב דמותה ובקביעת גורלה של הארץ ; השלטון הבריטי , התנועה הציונית והיישוב היהודי וכן העם הערבי הפלסטיני . ממילא ברור הדבר שבמסגרת כזאת לא ניתן להביא תיאור כולל ומפורט של מהלך המאורעות בתחומים השונים במשולב , כשם שלא ניתן לתת ביטוי למימד האידיאולוגי העמוק של המפעל הציוני ולשורה הארוכה של תכניות והצעות שהועלו כמסגרת לפתרון מדיני של שאלת ארץ ישראל או כחזון ובתכנית מתאר לעיצוב דמותו של הבית הלאומי היהודי . כאן הושם הדגש על תיאור אותם יסודות , מגמות ותהליכים שיצרו את "ארץ ישראל המאנדאטורית" כפי שהתקיימה בפרק הזמן הקצר , הסוער והדראמאטי בין 1917 ל . 1947 אף שמחקר תולדות ארץ ישראל בתקופה זאת רב גוני ומפורט והישגיו רבים , עדיין הוא נמצא בראשית דרכו , וכאן נעשה ניסיון להביא לפני הקורא את תמצית פירותיו . יהושע פורת יעקב שביט

יד יצחק בן-צבי

כתר הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר