|
עמוד:14
14 רחל שרעבי ואת המתח בין המסורת למודרניות . ישראל היא שדה אנתרופולוגי מרתק המפגיש קבוצות בעלות רקע שונה . אין ספק שטלטלות ההגירה והמפגש התרבותי דחפו קבוצות מסורתיות להתנתק ממקורותיהן . לא פלא אפוא שתהליך חיבורן מחדש לחברה הישראלית המודרנית , באמצעות תחיית המאפיינים המסורתיים , מעורר שאלות של מדוע ואיך , ובהן עוסק ספר זה . כיוון שמושא הספר הוא פרקטיקה מסורתית העוברת תהליך של התחדשות , ייוּחד המבוא לדיון נרחב במושג מסורת , אם כי ברור שאי – אפשר להפריד את הדיון האנליטי במושג זה מן הדיו במושג מודרניות . ב . תפיסה דיכוטומית של מסורת ומודרניות המושג מסורת ) tradition ( מקורו במילה הלטינית טרדיציה ) ō tr ā diti ( , שפירושה מסירה , העברה — trado משמעו להעביר , 7 כפי שנראה להלן , משום מורכבות המושגלהוריש , למסור . והמטען הערכי הרב הנקשר בו ולמרות השיח המחקרי שבו , הנמשך זה עשורים רבים , קשה למצוא הסכמה על הגדרתה , על מהותה ועל משמעותה של המסורת . מתוך כך אנסה להתחקות בקצרה אחר התפתחות המושג מסורת בחשיבה ההיסטורית והחברתית , ואתמקד בהתפתחותו ובהבדלי התפיסות בין החוקרים . ניתוח זה אינו מתיימר להקיף את מכלול הגישות התיאורטיות הקיימות בספרות המחקרית , אלא להציג את המרכזיות שבהן . תיאוריית המודרניזציה , ששלטה בתחום הסוציולוגיה עשרות שנים , נטתה , בהשפעת התיאוריה האבולוציונית , להעמיד את 7 . . ) 2006 ( Lewis and Short ( 1879 ) ; The American Heritage Dictionary http : / / www . yourdictionary . com / tradition ; Agnes, ( 2013 ) . http : / / www . yourdictionary . com / tradition
|
|