|
עמוד:11
מ ב ו א 1 1 יפטיר כפי שהפטיר בודהא, כאשר התבשר על הולדת בנו : 'ראהולה נולד לי', אמר בודהא, 'אזיק חושל עבורי'" ( ניטשה, 1979 : 313 ) . ניטשה, בעקבות בודהא, הצהיר על כבלי האהבה ההורית וניסח כקודמיו את חוסר ההתאמה שבין הורות לבין עיסוק טוטלי אחר . היום העיסוק הטוטלי הזה מכונה קריירה . שיוך מונח זה לנשים הוא חדש במונחים היסטוריים, והקושי לשלב בין קריירה ואימהות נדון במסגרות רבות . האילוץ לבחור ביניהן נתפס כרווח יותר בשני הדורות המוקדמים של הפמיניזם ( עד שנות השמונים של המאה העשרים ) , ואילו כיום, לכאורה, יש לנשים אפשרויות בחירה רבות בחייהן . עם זאת, גם היום עדיין ניצבת בפניהן הברירה הקשה והבלתי אפשרית – אימהות או קריירה, ונשים רבות שומעות, באופן ישיר או בין השורות, משפטים כגון : "רצית קריירה אז תשתקי" או לחלופין "רצית להיות אימא, אז תהיי אימא ותשתקי" . אחת השאלות שעולה בהקשר זה, בצומת של קריירה, נשים ואמנות, וראוי לתת עליה את הדעת היא האִם העיסוק באמנות הוא מקרה פרטי ומיוחד של פיתוח קריירה ? ובמילים אחרות, מה בין אמנית שהיא אם – אימנית – לבין אימהות המפתחות קריירה בתחומים אחרים ? האם לאימניות פיתוח קריירה מקצועית הוא מסובך יותר או, לחילופין, פשוט יותר ? התשובה לכך מורכבת ובעלת היבטים שונים הקשורים בעולם הנפשי של כל אחת ואחת, אך גם בעולם החברתי והתרבותי שבו הן פועלות . לאימניות יש יתרון בכך שהן יכולות להביע באמצעות אמנותן את מורכבות החיים המודרניים, ואולי אף את הקושי או היתרון שנוצר בחיבור שבין מקצוען לאימהותן . מבחינה מעשית הן אף מסוגלות לשלב בין השניים ולעבוד מהבית . ואולם, לשיח האמנות הייתה, ואולי עוד ישנה, נטייה להתעלם מאימהוּת . נושא זה לא עניין את שיח האמנות ההגמוני ונדחה בזלזול כעניין נשי ובנאלי, וכמו שנזכר לעיל גם עמד בניגוד מהותי ליצירה אמנותית . יתר על כן, האמנות היא מקצוע שמתאפיין בחוסר בהירות לגבי טבעו ובחוסר ביטחון כלכלי, בעיקר בישראל . קשה לאם לתרץ את חוסר הזמן שלה לילדיה בתואנה של יצירת אמנות . לשאלות השגורות של הסביבה על העיסוק באמנות – "אמנות ? זה מפרנס ? האם לשם הצרכים שלך את מקריבה את הזמן שלך עם ילדייך ? " – יש השפעה רבה על המוטיבציה של האימנית לעסוק באמנות והן מעצימות את הקונפליקטים הפנימיים שלה . קונפליקטים כאלה עולים שוב ושוב גם כאשר מקום היצירה, הסטודיו, נמצא בבית . כיום רבים ורבות עובדים מהבית, אך בניגוד למקצועות אחרים אצל אמנים ואמניות אין קשר ישיר וברור בין יצירת האמנות לפרנסה . מכאן שהקדשת הזמן
|
|