פתח דבר

עמוד:12

12 היסטוריה ואידאולוגיה בראשית האסלאם הדת החדשה על הדתות האחרות ואת הכוחות הפוליטיים שבהם היא נאבקת . הפרק הרביעי בוחן בפירוט את הגרסאות העיקריות של רצח עות'מאן, הח'ליף השלישי, כיצד הן עומדות זו לצד זו, ומה המסר האידאי על הרצח שאפשר לחלץ מבחינה זו . הפרק החמישי מתחקה אחר פרטי העימות החשוב, במקום שנקרא צִפִין, בין מחנה עלי, הח'ליף הרביעי, ובין מחנה מֻעַאוִיַה, נציבו בסוריה, לא כדי לשחזר את העובדות ההיסטוריות עצמן, אלא כדי לעמוד על ההתפתחות הלא צפויה, אפשר לומר דרמטית, של העלילה ועל משמעותה האידאולוגית . בפרק האחרון מוצג מותו של חוסין בכַּרְבַּלַא כסיפור טרגי שביסודו כניעה ל"רצון האל" . המשותף לכל הפרקים הוא הטיעון שיש לפנינו שילוב מובהק של אידאולוגיה עם היסטוריה, לעתים אידאולוגיה במסווה של היסטוריה . הספר הזה מיועד לקהל קוראים רחב ומגוון ככל האפשר, לא רק לעמיתים לתחום ולחוקרים בכלל, ועל כן הוא מנסה למצוא איזון באופן הצגת הדברים בין דיון מקצועי לדיון כללי יותר . הפרק השני, הרביעי, החמישי והשישי הם עיבוד של פרקים מספרי על הפואטיקה של ההיסטוריוגרפיה האסלאמית שהופיע באנגלית לפני שנים אחדות ( ראו ביבליוגרפיה ) . הפרק הראשון והשלישי נכתבו במיוחד לספר זה . אשר לעניינים טכניים, התעתיק אינו תמיד קפדני כנהוג בחוגים של אנשי מקצוע, ושמות ומושגים השגורים בצורה מסוימת בשפה העברית ( מוחמד, חוסין, עומר, עות'מאן, אומיים, עיראק ועוד ) מופיעים כך גם כאן ; היידוע הערבי באמצעות התחילית "אל" מושמט ברוב המקרים ; והשנים, אלא אם כן צוין אחרת, הן על פי הספירה הנוצרית המקובלת . תודתי נתונה לקרן הלאומית למדע מיסודה של האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים, לפרופ' רבקה כרמי, נשיאת אוניברסיטת בן- גוריון בנגב, לפרופ' צבי הכהן, רקטור האוניברסיטה, לפרופ' אבישי גולדברג, המשנה לרקטור, ולפרופ' דוד ניומן, דיקן הפקולטה למדעי הרוח והחברה, על מימון חלק הארי מן העלויות של הפקת הספר . כן נתונה תודתי לגב' חגית נוה על עריכת הלשון ולצוות בהוצאת הספרים מוסד ביאליק שסייע בהוצאת הספר לאור .

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר