מבוא

מתוך:  > איזה יופי > מבוא

עמוד:12

12 מבוא הקשורות במראה האישי והזנחת העיסוק במגזרים שלמים שאינם עומדים במבחן היופי המקובל — קשישים לדוגמה . הרדיפה אחר יופי אישי נראית פחות תמוהה אם מסתכלים על גוף מחקר הולך וגדל שממנו אפשר ללמוד שבממוצע לאנשים יפים — כלומר כאלה שיש הסכמה רחבה שהם יפים — יש משכורת גבוהה יותר, מעמדם החברתי גבוה 1 ואולם יותר, אחרים משתפים אִתם פעולה יותר, האמון בהם גדול יותר, ועוד . מימוש הדחף האסתטי, כלומר העיסוק הפעיל ב"הוספת יופי", אינו מסתכם בנהייה אחר יופיו של הגוף האנושי ובטיפוחו . העיסוק האסתטי הקשור בחפצים 2 עיטורים וקישוטים נמצאו ובסביבה מופיע כבר בשחר ימיו של הגזע האנושי . 3 ומאוחר יותר בציורי על כלים מהתקופה הפלאוליתית ( תקופת האבן הקדומה ) , 4 שיופיים עדיין מרגש אותנו . מערות בני עשרות אלפי שנים העיסוק המגוון באסתטיקה חוצה תרבויות ומעמדות, ואפשר לטעון שהוא אחד המאפיינים החזקים ביותר של האדם . אין הדברים אמורים באדם המודרני בן התרבות המערבית בלבד . גם בני התרבויות הקדומות ביותר, כמו תרבויות של ציידים-לקטים או תרבויות חקלאיות שמשמרות מאפיינים קדומים, משתמשים במוזיקה כחלק בלתי נפרד מהטקסים המלווים את חייהם, מתקשטים ומעטרים את כלי החרס או את סלי הנצרים שלהם . יתרה מזאת, הבדלים בעיטור ובקישוט הם אחד הכלים העיקריים להבחנה בין תרבויות עתיקות . אמנם יש גם בעלי חיים אחרים שעושים פעילות הניתנת להגדרה כאסתטית, שהבולטים שבהם הם הזכרים של ציפורים ממשפחת הסוכיים מפפואה, הבונים זירות חיזור עצומות 5 אבל בשל היקף הפעילות האסתטית של האדם, כלליותה ומקשטים אותן, ועוצמתה יש מומחים המציינים את הדחף הזה כאחד המאפיינים הייחודיים החשובים של המין האנושי . גם אם החוויה האסתטית אינה אחד המאפיינים המגדירים את האדם לעומת בעלי חיים אחרים, חשיבותה אצל האדם כערך העומד בפני עצמו היא ייחודית, ואפשר לטעון בצדק שבעיני האדם היא אחד המרכיבים העיקריים ב"טעם החיים" . בהייררכיית הצרכים האנושיים שפיתח 6 הצרכים הקוגניטיביים-אינטלקטואליים והצרכים האסתטיים הם אברהם מסלו הצרכים המגדירים את ההגשמה העצמית . בהייררכיות מתקדמות שפותחו אחר 1 למשל, דישון-ברקוביץ 2006 . 2 2000 Mcbreartya & Brooks Read 1966 3 Pike et al . 2012 4 5 דיימונד 1994 , עמ' 157 – 160 . 6 1954 Maslow

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר