מבוא

מתוך:  > הטיפול הדיאדי > מבוא

עמוד:12

12 מבוא והאופן שבו ניתן לעשות שימוש בהבנתם להכרת עולמו הפנימי של הילד והיחסים עם כל אחד מהוריו . הטיפול הדיאדי נותן חשיבות רבה לנוכחות שני ההורים בתהליך והמודל המסורתי מושתת על מפגשים של הילד לסירוגין עם האם והאב . מן הניסיון אנו לומדים שאין מדובר במהלך טיפולי סימטרי . ההשפעה המובחנת של אישיות ההורה על התפתחותו של הילד והקשיים בעטיים הופנה מוצאים ביטוי משמעותי בטיפול ובתכניו . שני הפרקים הבאים ידונו בהשפעת "רוחות הרפאים" ( Fraiberg, Adelson & Shapiro, 1975 ) השוכנות בנפשם של אם או אב על הורותם והאופן שבו המפגשים הדיאדיים יכולים להיות מענה התפתחותי לילד הגדל בצלן של "רוחות" אלה . הפרק השישי, בצל ההשלכות : טיפול דיאדי עם אם גבולית, מחדד את הדילמה שלנו כמטפלים במצבים שבהם משאביה הרגשיים של האם הנוכחת מקשים עליה להיות שותפה בעשייה הטיפולית הדיאדית . כך, המפגש עם אם גבולית וילדה בחדר הטיפול מטלטל את ההתנהלות השגרתית ומחייב חשיבה קפדנית על משאביה הרגשיים של האם ועל יכולתה להיות שותפה בתהליך . לרוב מדובר באם שילדותה מאופיינת בטראומטיזציה ואובדן בגלל נסיבות חיים קשות כהגירה, נטישה, הזנחה, שכול ואלימות אשר הובילו אותה, לרוע מזלה, לפתח הפרעת אישיות ( APA, 2000 ; Fonagy Bateman, 2006 & ) . מטפלים הנחשפים לעבודה דיאדית עם אם גבולית חוזרים ומתארים חוויה מציפה הנגזרת מנוכחות האם בחדר, אשר מקורה ביחסי העברה טעונים והשלכות מסיביות שיש בהם כעס, עוינות, אלימות וייאוש . ההעברה הנגדית השכיחה טעונה בתסכול, חוסר ישע, מבוכה, כעס, אי ידיעה, קושי בחשיבה או גיוס תיאוריה למבנה שיאפשר התארגנות ( 2004 Palacio - Espasa, ) . הפער בין הצרכים הרגשיים וההתפתחותיים של הילד לבין המפגש עם האם הפגיעה והנזקקת והעדות של המטפל ליחסים המורכבים הנחשפים ביניהם והמופעלים בחדר, מחייבים חשיבה נוספת על המודל הדיאדי ויישומו במצבים טיפוליים אלה . הפרק מתאר את מורכבות התהליך

פרדס הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר