הצילו! האוקיינוס שלי נהיה אדום

עמוד:13

13 ! וילוה ! לוקיינוו שלי נ ! י ! לדום אסטרטגיית האוקיינוס הכחול פותרת את הפרדוקס האסטרטגי שארגונים רבים ניצבים בפניו — שככל שהם מתמקדים יותר בהתמודדות עם המתחרים וחותרים להציע יתרונות שווים או משופרים, כך הם הופכים דומים יותר ויותר למתחרים . תשובתה של אסטרטגיית האוקיינוס הכחול לכך היא להפסיק להסתכל על המתחרים : התמקדו בחדשנות ערך והניחו לה להדאיג את המתחרים . מבנה הענף אינו נתון ; ניתן לעצב אותו . במשך זמן רב רווחה בתחום האסטרטגיה ההנחה שלכל ענף בתעשייה יש מבנה נתון . כאשר חברות רואות את מבנה הענף שלהן כקבוע הן נוטות לבנות את האסטרטגיות שלהן על בסיס מבנה זה . נקודת המוצא שממנה בדרך כלל ניגשים לאסטרטגיה היא ניתוח התנאים בענף . חִשבו על מודל חמשת הכוחות של פורטר, או על בן משפחתו הוותיק יותר SWOT , שבהם האסטרטגיה עוסקת בהתאמת יתרונותיה וחולשותיה של חברה להזדמנויות ולאיומים הקיימים בענף . כך האסטרטגיה אינה יכולה שלא להיות משחק סכום אפס שבו רווח של חברה אחת הוא הפסד של האחרת מכיוון שכולן מתחרות בתוך גבולותיו של אותו מרחב שוק קיים . אסטרטגיית האוקיינוס הכחול , לעומת זאת, מראה כיצד יכולה אסטרטגיה לעצב את מבנה הענף לטובתו של הארגון כדי ליצור מרחב שוק חדש . היא מתבססת על ההשקפה שגבולות השוק ומבנה הענף אינם דבר נתון ושפעולותיהם ואמונותיהם של השחקנים בענף יכולות לבנות אותם מחדש . ההיסטוריה של הפעילות העסקית מראה שבכל יום נוצרים מרחבי שוק חדשים ועתירי דמיון . הקונים מוכיחים זאת כאשר הם עוברים בין ענפים חלופיים ; הענפים השונים כופים על עצמם גבולות קוגניטיביים אך הקונים מסרבים לראות את הגבולות הקוגניטיביים האלה ולהגביל את עצמם לגבולות אלה . ואילו חברות מראות שפעם אחר פעם הן ממציאות ענפים, ממוטטות את גבולות הענפים הקיימים, משנות אותם וחורגות מהם כדי ליצור ביקוש חדש לגמרי . כך הופכת האסטרטגיה ממשחק סכום-אפס למשחק סכום לא-אפס, ואפילו ענף בלתי אטרקטיבי יכול להפוך לאטרקטיבי בעקבות מאמצים מושכלים מצדן של חברות . במילים אחרות, אוקיינוס אדום אינו חייב להישאר אדום . וזה מביא אותנו להבדל החשוב הבא . ניתן לעורר יצירתיות אסטרטגית באופן שיטתי . מאז חזון היזם הבודד והיצירתי של שומפטר, חדשנות ויצירתיות נתפסו כקופסאות שחורות אקראיות שאי-אפשר 3 אין פלא שלאור השקפה זו על חדשנות ויצירתיות התמקד תחום לרדת לפשרן . האסטרטגיה בעיקר בתחרות בשווקים מבוססים על ידי בניית מערך כלי ניתוח ומסגרות להשגת מטרה זו במרב המיומנות . אבל האם יצירתיות היא באמת קופסה שחורה ? התשובה היא כן כשמדובר ביצירתיות אמנותית או בפריצות דרך מדעיות ;

מטר הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר