הצילו! האוקיינוס שלי נהיה אדום

עמוד:12

אסטרטגיית האוקיינוס הכחול 12 אוקיינוסים כחולים . הבנה נאותה של הרעיון מסייעת להימנע מן המלכודות ולהשתמש בדייקנות בכלים ובמתודולוגיות הנלווים לו בדרך המאפשרת לעשות את המהלכים האסטרטגיים הנכונים ולהפליג לעבר מים כחולים וצלולים . פרק 11 מטפל באתגר מלכודות האוקיינוס האדום . מהם ההבדלים העיקריים ? המטרה שייעדנו לספרנו “אסטרטגיית האוקיינוס הכחול" היתה פשוטה : לאפשר לכל ארגון — גדול או קטן, חדש או מבוסס — להתגבר על האתגר הכרוך ביצירת אוקיינוסים כחולים בדרך המגדילה ככל האפשר את ההזדמנויות וממזערת את הסיכונים . הספר קורא תיגר על כמה אמונות ותיקות בתחום האסטרטגיה . אם היינו צריכים להתמקד בחמש נקודות עיקריות בולטות שבעטיין כדאי להעניק לספר תשומת לב, היינו מציינים את הנקודות הבאות . אסור לשים את המתחרים במרכז החשיבה האסטרטגית . יותר מדי חברות מאפשרות למתחרים לכוון את האסטרטגיות שלהן . אך הספר “אסטרטגיית האוקיינוס הכחול" ממחיש שהתמקדות זו במתחרים כמעט תמיד מונעת מחברות להרים עוגן ולעזוב את האוקיינוס האדום . היא ממקמת בלב האסטרטגיה את המתחרים במקום את הלקוחות . כתוצאה מכך מקדישות חברות את זמנן ואת תשומת לִבּן למדידת ביצועיהן לעומת המתחרים ולתגובה למהלכיהם במקום לחשיבה כיצד להציע קפיצה של ממש בערך שהן מציעות לקונה — ערך בסדר גודל אחר לגמרי . אסטרטגיית אוקיינוס כחול נחלצת ממצרי התחרות . במרכז הספר מצוי רעיון הסטת המוקד מן התחרות לעבר יצירת מרחב שוק חדש, מהלך שהופך את התחרות הקיימת לבלתי רלוונטית . זוהי נקודה שהצגנו לראשונה כבר בשנת 1997 במאמר Value Innovation ( חדשנות ערך ) , הראשון בסדרת מאמרים בכתב 2 הערנו שם שחברות העת “הרווארד ביזנס ריוויו" אשר שימשו בסיס לספר זה . המצליחות להיחלץ מן התחרות אינן מקדישות תשומת לב רבה להִשתווּת ליריביהן או להבסתם או להתבססות בעמדת יתרון תחרותית . הן אינן חותרות לעלות בביצועיהן על המתחרים אלא להציע ערך מסדר גודל אחר לגמרי, אשר יהפוך את התחרות עמם לבלתי רלוונטית . ההתמקדות בחדשנות ערך, לא בהתייצבות לעומת המתחרים, דוחפת חברות להתייחס בספקנות לכל הגורמים שעליהם מתחרים בענף פעילותן, ולא להניח שכל מה שעושים המתחרים בהכרח תורם לערך שימצא הקונה בהיצע שלהם .

מטר הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר