מבוא

מתוך:  > מבוא למדרשים > מבוא

עמוד:12

מבוא למדרשי� 12 , רפואה ואסטרונומיה, פילוסופיה ותאולוגיה, מוסר ודר� אר", ופרשנות המקרא תיעוד אירועי� היסטוריי� , דברי הבאי וגוזמא, קוות לעתידהרהורי� היסטוריוגרפיי� ות , בצד הטקסט הכתוב . ועוד ככל שהדמיו� והיצירה האנושית מסוגלי� לה�, וסיפורי ע� ממורי� , הועברו בע� ישראל מסורות שעל פה, ( ' תורה שבכתב ' הוא ה ) � "התנ � למאזיני� ממנהיגי� לבני עדת� וממספרי� עממיי , לתלמידיה� ומהורי� לצאצאיה� ולאור� תקופה שאי� אנו, בשפע אדיר שאי� אנו יכולי� להערי� את היקפו , לדבריה� והכול משו� שרק חלק מה� הועלה על הכתב בידי חכמי� החל מ� , יודעי� להגדירה בעשרות החיבורי� שספר זה סוקר , ג� המעט שתועד . שלישית לספירה % המאה השנייה ומי ידע כמה מ� התורה שעל , ידע בכל תחו� ותחו�מציב בפנינו שפע של , אחד לאחד . פה לא זכתה מעול� לעלות על הכתב אסור שיתקבל הרוש� כי ע� ישראל של ימי הבית השני לא ידע את מלאכת , ע� זאת מוכרי� לנו חיבורי� רבי� . הכתיבה וכי ספרי� ויצירת ספרי� לא היו חלק מתרבותו א� ה� לא נתקבלו כחלק ממורשת� של , ש שנתחברו בימי� שבה� גובשו כתבי הקוד חיבורי� שנכתבו ', חיצוניי�' כוונתי לספרי� הרבי� המכוני� . ל ונותרו מחו" לה " חז ספרי� שרוב� עמדו לנגד עיניה� של, בעברית או בארמית בידי יהודי� ולמע� יהודי� מע� ספרי� אלו נדחקו ( . ומכא� כינוי� ) א� שנותרו מחו" לו , מגבשי הקאנו� המקראי אשר תרגמו� , ישראל מסיבות שונות ונפלו כפרי בשל אל חיק� של הכנסיות הקדומות ג� חיבורי� רבי� שנתחברו בידי יהודי� אשר כתבו יוונית וייעדו . והמשיכו להחזיק בה� כגו� הפילוסו� פילו� איש – רומי הנכרי % את כתביה� בראש ובראשונה לעול� היווני נותרו מחו" לעולמ� – ( יוס� ב� מתתיהו ) יוספוס פלביוס אלכסנדריה או ההיסטוריוגר� כ� יש לומר ג� על כתביה הרבי� של הכת . של חכמי� ולא נתקבלו להיות חלק ממנו אשר זהותה עדיי� נתונה במחלוקת, היא כת י� המלח , שישבה על מצוקי י� המלח שונות בכתביה של הדת הצעירה שצמחה במאות הרא , כמוב� , והוא הדי�, חוקרי� ארבע קבוצות אלו של טקסטי� מלמדי� אותנו רבות . היא הנצרות, לספירה מ� היהדות על התפתחויות דתיות ותרבותיות שהתרחשו בע� ישראל של שלהי ימי הבית השני א� כשמדובר בעולמה של היהדות כפי שזו גובשה בידי, וראשית ימי המשנה והתלמוד . אי� לה� בה חלק של ממש – ל " חז והראשוני� המשתייכי� על עולמ� מוכרי� לנו, ל במש� דורות רבי� " יצרו חזמה ש , ( כגו� שמעו� הצדיק או שמעו� ב� שטח ) עוד מלפני התקופה החשמונאית או במהלכה היצירה . מפה לאוז� עד שנמצא ראוי בזמ� מ� הזמני� לעלות על הכתב , כאמור , נע ונד שחי במפנה המאות, יהודה הנשיא הראשונה שזכתה לכ� הייתה מעשה ידיו של רבי חיבור , ולא הרבה אחריה נתחברה התוספתא, היא המשנה, השנייה והשלישית לספירה הדומה למשנה במבנהו ואשר שמו מעיד על מגמתו להיות מעי� השלמה והרחבה של

תבונות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר