מבוא

מתוך:  > בן יהוידע > מבוא

עמוד:14

14 | מבוא החיבור בן יהוידע שהוא, יחד עם חיבור ההמשך בניהו, הפירוש המקיף והמגוון 5 ביותר שיש לנו היום על כל האגדות שבתלמוד הבבלי . האגדה — בין הלכה לקבלה העיסוק המתמשך והמורחב באגדה אינו מובן מאליו עבור אישיות תורנית כמו רי"ח אשר השקיע את עיקר לימודו בהלכה ובקבלה, שני תחומים שבהם הוא זכה לגדולה 6 כמקובל בדיון ההלכתי, רי"ח מבסס את ובהם הוא אינו נזקק לאגדה התלמודית . פסיקותיו על הסוגיות ההלכתיות שבתלמוד ועל הפוסקים הראשונים והאחרונים ממזרח וממערב, ובהקשר זה מעט האגדות המובאות על ידו משמשות לגיבוי אגבי בלבד . בתחום הקבלה הוא נסמך כמובן על הזוהר, אבל הוא נאמן דווקא לתורת האר"י כפי שהיא נמסרה על ידי ר' חיים ויטאל . האידיאה של היהדות זהה בעיניו עם התורה הלוריאנית, היא זו שמנסחת את האמונות ואת הדעות ומכוונת את כל ההוויה הדתית שלו, במחשבה בדיבור ובמעשה . הקבלה ותורת האר"י מכתיבות בלעדית את המסגרת ואת התכנים של המחשבה ההגותית של רי"ח ואילו האפיק של החשיבה השכלתנית – ספקולטיבית חסום לגביו בכל הנוגע לתחום התאולוגי . ספרי יסוד בפילוסופיה היהודית כמו ספר הכוזרי, מורה הנבוכים או ספר העיקרים 7 הקבלה נוכחת גם בתחומים האחרים של יצירתו, כמו אינם מוזכרים על ידו . 5 החיבורים כוללים גם עיונים אחדים בחלק ההלכתי של התלמוד ( מסכתות ביצה, פסחים ) ומעט ביאורים על האגדות שבתלמוד הירושלמי . 6 היצירה ההלכתית של רי"ח כוללת את 'רב ברכות', את 'בן איש חי' והמשכו 'עוד יוסף חי', ואת ארבעת הכרכים של שו"ת 'רב פעלים' . עליהם יש להוסיף את ההנחיות ההלכתיות הפזורות בספרי התיקונים ובספר ההנהגות לנשים בשפה הערבית – יהודית 'קאנון אל נסא', את השו"ת המיוחד 'תורה לשמה', וכן את האסופה שבספר 'ידי חיים' . הספרים של רי"ח בקבלה הם : 'שו"ת סוד ישרים' ; 'דעת ותבונה' ; 'בניהו' על תיקוני זוהר וספרי התיקונים . אבל למעשה כל כתיבתו בכל הסוגות — פרשנות, דרשנות, פיוט, הלכה — ספוגה בקבלה . מידע נוסף על הספרים הובא בהמשך בפרק השלישי, 'יושב לומד וכותב' . 7 ראו דברי אוברמאייר : "אין בכל חכמי המדרש [ של בגדד ] [ . . . ] ולא אחד אשר קרא בספרי מחקר כמו ספר חובות הלבבות והמורה והכוזרי והעקרים" ( המגיד, יד שבט תרל"ו, 1876 . 02 . ,09 גליון ,6 עמ' 48 ) , וראו פתיחה ראשונה ל'עוד יוסף חי' : "בעניינים שהם למעלה מן הטבע ושייכת לשמים ממעל שבזה לא תוכל לעסוק בדרך ההשכלה והחקירה כלל ולא תוכל לחדש בהם שום המצאה וחידוש מדעתך ושכלך, אלא תעסוק בהם בדרך הקבלה והאמונה בלבד . ומה שתפרש לך הקבלה בזה תאמין ותסמוך" . ראו עוד בעניין זה בהמשך, בפרק השני, סעיף 2 : 'פילוסופיה, מחשבה והתבוננות' .

תבונות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר