פתח דבר

עמוד:12

פתח דבר 12 שנייה , הנובעת ממנה , היא בין המרחב הציבורי למרחב הפרטי . המקור הכפול של איברים להשתלה יוצר שתי הפרדות נוספות , שני מרחבי פעולה נבדלים למוסדות החברתיים המנתבים את כלכלת האיברים : כלכלת איברי המתים נשענת על מערך ארגוני מסועף של גיוס וחלוקה של איברים להשתלה , שאינו יכול להיות מנוהל אלא על ידי מנגנוני המדינה . למדינה ולסוכנויות הפועלות מטעמה מונופול על כלכלה זו ונתיבי התנועה שלה סלולים במרחב הציבורי . לעומת זאת , כלכלת איברי החיים נשענת על יחסים שבין האדם לחברו ומתנהלת במרחב הפרטי . אם כן , הפרק מציג את המערך החברתי , המוסדי והתרבותי המשוכלל שבו פועלת כלכלת האיברים , ואת הרכיבים העיקריים של כלכלה זו : המקור הכפול של האיברים להשתלה ; הבסיס המשולש להספקת איברים - מדינה , שוק ומשפחה ; וארבעת הממדים שבהם מתקיימת כלכלת האיברים , המתגלים מתוך הצלבת מקור האיברים ) מאנשים חיים או מגופות נפטרים ( עם מרחבי הפעילות שהאיברים נעים בהם מגוף אחד לגוף אחר ) הפרטי או הציבורי ( . הפרק השלישי מנתח את כלכלת האיברים ככלכלת מחסור ומתאר את המחסור באיברים מנקודת מבט גלובלית . הוא מציג את הדינמיקה של כלכלה זו בארבעת הממדים שהוצגו בפרק הקודם , ואת הנתיבים החלופיים להספקת איברים שנסללו בתגובה למחסור . כפי שמראים הנתונים האמפיריים ברחבי העולם , ישנה מגמת עלייה בכלכלת איברי החיים ) מדובר בעיקר בכליות ( . עלייה זו , הנובעת בעיקר מן המחסור באיברי מתים , מעידה על התרחקות מן האתיקה הרשמית , ועל היווצרות כלכלת צללים שאינה מחויבת למנגנוני ההסדרה האתיים של תרומת האיברים . בנקודה זו נפער פער בין הכלכלה הפוליטית של האיברים להשתלה ובין המעטפת המוסרית והאתית הממסדית שלה . כלכלת איברי החיים היא כלכלה לא פורמלית , הנשענת על רשתות חברתיות ועל יחסים בין-אישיים , והיא מציעה דגם חלופי למחשבה האתית שביסוד הכלכלה הרשמית של השתלות האיברים . לפיכך , הכלכלה הפוליטית של איברים להשתלה מתוארת כזירת מאבק בין הכלכלה הפורמלית לכלכלת הצללים . ראוי להדגיש : כלכלת צללים אינה שם נרדף לסחר באיברים . אמנם במופעה הקיצוני היא שייכת לאותו עולם ידוע לשמצה , אך היא מאופיינת במגוון רחב של דפוסי חליפין שהמשותף להם הוא ההסתמכות על יוזמה פרטית , היינו המעבר מהמרחב הציבורי למרחב הפרטי . כלכלת הצללים מכונה כך כיוון שהיא אינה מתורגמת בקלות לא לשפה האתית של התמודדות עם מחסור ולא לשפה המוסרית הדיכוטומית , הרואה ברפואת ההשתלות מתנת חיים או לחלופין ביטוי להסחרה של הגוף . זו כלכלה שלעולם חוסה בצילה של הכלכלה הרשמית . כאשר מדובר בתרומה לבן משפחה , התרומה משקפת היסטוריה של יחסים אישיים שנעדרת מן הכלכלה הרשמית . אלו עשויים להיות יחסים של דאגה , אהבה ורצון להעניק -

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר