מבוא

עמוד:14

14 מבוא וארכאיות, ובמסה החדשה שנכתבה לאחרונה הוא מאפשר לראשונה הבנה מאירת עיניים של ההכרעות שקיבלה רביקוביץ בתרגומים שערכה . פרסומם של כל המאמרים האלה יחדיו ישנה, ללא ספק, את דיוקנה הביקורתי של רביקוביץ . מאמרים אלה נכתבו ברובם מנקודת – מבט מודעת מגדרית, ולפיכך העדרו של דיון פמיניסטי ביצירת רביקוביץ עד לפני עשור בא על תיקונו . מיקומה של רביקוביץ ברצף מסורת השירה העברית והישראלית מתואר ביחס לקודמיה — ביאליק ( במאמרה של יערה שחורי ) , אלתרמן ורטוש ( במאמריהם של ויזלטיר, גלוזמן ואחרים ) , בני דורה ובני הדור שאחריה ( וולך, במסתו של גלוזמן ) . עפרה יגלין, ברברה מאן ושמעון אדף ממקמים את שירתה ביחס לזו של לאה גולדברג ; היבטים אנתרופולוגיים עולים במאמרה של רחל אלבק – גדרון ; מאמריהם של שמעון אדף ושל תמר וולף – מונזון עוסקים בקשר בין יצירתה לבין המיתולוגיה היוונית והמקרא, בהתאמה ; השפעתו של ברוך קורצווייל על יצירתה נידונה במאמריהן של ז'ולייט חסין ושל ניצה בן – דב . לעת – עתה נידונו בביקורת ובמחקר מקורות ההשפעה וההשראה של רביקוביץ ; השפעתה העצומה על אחרים ממתינה למחקרים עתידיים . מדור מיוחד הוקדש לשיר "רחיפה בגובה נמוך" מן הספר אהבה אמיתית , שרכש מעמד של "הימנון שירתה כולה", כמעין המשך או תחליף לשיר שנתפס כהימנון המוקדם שלה, "אהבת תפוח הזהב" . שלושה מן המאמרים הנדפסים כאן על אודותיו הופיעו לראשונה באנגלית בקובץ שיזם וערך אלן מינץ על ספרות עברית חדשה . זה לצד זה מאפשרים כל המאמרים לבחון היבטים ושלבים שונים בהתפתחות שירתה של רביקוביץ, בדרכה מן הדוברת המבקשת "לַחְלֹף מִתַּחַת לַיוֹם הֶחָדָש / בִּצְלִילָה / בַּזְרָמִים הַנְּמוּכִים" ( "המריונטה", הקובץ השלישי , 162 ) לבין זו שמצאה לה "שִׁיטָה פְּשׁוּטָה מְאֹד, / לֹא מִדְרַךְ כַּף רֶגֶל וְלֹא מָעוֹף . / רְחִיפָה בְּגֹבַהּ נָמוּךְ" ( אהבה אמיתית , 220 ) ; בין הדוברת המוקדמת, המבקשת "אֶהֱבוּ – נָא אֶת זֹאת הַיּוֹנָה" ( אהבת תפוח הזהב , 43 ) והדוברת המעט מאוחרת יותר, שבגדיה מוטלים בערימה וגרונה "חָנוּק מֵאַהֲבָה" ב"שיר חצות 0791" ( תהום קורא , 170 ) , לבין ערימת הבגדים ה"מִתְגַּבַּהַת עַל כִּסֵּא" ( מים רבים , 16 ) בשיר "חיפשתי ולא מצאתי את חולצתי השחורה", שמצהירה "לֹא אַהֲבָה אֲנִי מְבַקֶּשֶׁת" וכל רצונה להיות "מְנֻחֶמֶת וְחָפְשִׁיָּה" ( שם, 17 ) ; בין זו שאביה "עומד על הכביש" ו"אֵינוֹ יָכוֹל לְדַבֵּר לִי מִלַּת אַהֲבָה אַחַת" ( אהבת תפוח הזהב , 24 ) לבין זו שמתריסה כלפי תמונה : "וְאֵינְךָ עוֹשֶׂה עוֹד שׁוּם דָּבָר / שֶׁאַבָּא אָהוּב הָיָה עוֹשֶׂה" ( "שיחה עם תמונה", 312 ) . באחד הראיונות החשופים שהעניקה לעיתון ידיעות אחרונות שאלה אותה המראיינת, אילת נגב : "אילו כתבת אוטוביוגרפיה, איך היית קוראת לה ? איך היית מסכמת את חייך בשורה אחת ? " ורביקוביץ ענתה : "'מה שצריך לשכוח' . את כל מה שקרה לי, מלבד השירים, צריך לשכוח" ( נגב 1996 ; וכן ראו במבוא של קרונפלד ובלוך לספר שיריה באנגלית, 19 2009, Bloch and Kronfeld ) . השירים שהשאירה

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר