פרק ראשון: עיגולים ויושר — בין האדמו"ר הזקן לאדמו"ר האמצעי

עמוד:14

פרק ראשון | 14 תופעה מעניינת : מלכתחילה הופיעה ההאצלה בזרמים פילוסופיים שלפחות בימי הביניים נתפסו כקרובים יותר למיסטיקה מאשר לחשיבה מדעית הפוזיטיבית, ואילו בספרות חב"ד נתפסת ההאצלה כביטוי ה תבוני של תהליכי ההתהוות . הטענה שככל שאנו יורדים בסדר המציאות כן נחלש או נעלם האור האלוהי נתפסת כרציונלית כביכול, כ'טבעית' וכרציפה . לעומת זאת, התפיסה של העיגולים, שלפיה תפסה כמהלך שאיננו רציף . הנוכחות האלוהית שווה בכל דרגה, נ ב . דרכי הפרשנות הדיון בסוגיית העיגולים והיושר משקף פרק בפרשנות החב"דית ובתולדות הרציפות הרעיונית של אדמו"ריה . העיסוק בממדים המופשטים של תורת האלוהות ושל הופעת הבריאה מתוך האלוהות ל שניהביא בסופו של דבר לניסוחים מפותלים המעידים על פסיחה ע הסעיפים . לפני שנבחן לעומק את ההבחנה בין העיגולים והיושר נציג את אופני הפרשנות שבמסגרתה מתגבשת הבחנה זו . פתיחה מוטיב העיגולים והיושר שב ונשנה בהגותו של ר' שניאור זלמן הביניים ימיבספרותמושרשהיהחב"דחסידותמייסד 5 מליאדי . אב בדרך כלל מכתביו שלוהשתמש במינוחים שלה, שאותם ש העיגולים משקפים את כדור הארץ העגול הרמב"ם . למשל, הוא ציין כי ואת כדורי היסודות הסובבים, בעוד שהתהליכים בתוך כדור הארץ רש"ז אימץ את הגישה שהעיגולים מבטאים את 6 מבטאים את היושר . בחינת הסובב או המקיף האדישים לקיום הפרטני, בעוד שהיושר מבטא . 192 - ,199 עמ' ( 4שוורץ ) לעיל, הערה . 5 עמ' רלב . ברוקלין תשמ"א,א,תקס"ה—מאמרי אדמו"ר הזקן . 6

תבונות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר