פרק ראשון: עיגולים ויושר — בין האדמו"ר הזקן לאדמו"ר האמצעי

עמוד:13

13 | עיגולים ויושר שיובהר במידה מספקת הטעם לחוסר העקביות שבציורים אלה או 3 אף לסתירה שביניהם . אפשר שקבלת האר"י התמודדה עם קושי שניסר בחלל הדיונים הקבליים, ואפשר שיצרה מינוח חדש לאור הכלים שעמדו לפניה . לבים הראשונים של ההתהוות . ההגות החב"דית חתרה להבהיר את הש הגות זו הייתה רגישה במיוחד להבחנה שבין דרכי השפיעה האלוהית . מצד אחד היא נאותה לקבל את תאוריית ההאצלה, ומצד שני היא טענה שתיאוריה זו איננה חזות הכול . במקום אחר הצגתי את עיקרי ביקורתו ם בנקודותשל מייסד חסידות חב"ד על ר' משה קורדובירו, המתמצי אלה : נאופלטוני של-א ( רמ"ק לא היה מודע כראוי למקורה הפילוסופי ) תפיסת ההאצלה . לו היה מודע לכך היה נזהר ממסקנותיה של תפיסה ושלילת השגחה פרטית . העולםזו, לאמור קדמות יסוד ההאצלה : אומרחלקית . הווי ) ב ( על כן תשובתו של רמ"ק היא כראוי בתהליכיולא ידע למקם אותהוא אכן אמתי, אולם רמ"ק ההתהוות . ) ג ( רמ"ק התעלם לחלוטין ממעשה הבריאה, המבהיר להפליא את 4 הופעת הריבוי . התאוריה של העיגולים והיושר היא אחד הביטויים של הביקורת של חסידות חב"ד על בלעדיות ההאצלה, כפי שנראה להלן . העיגולים המכלול מתוך מעשה רצונימבטאים את מעשה הבריאה, שהוא הופעת של האלוהות . מעשה זה חסר פניות לחלוטין ואיננו מתחשב בסדרם של פרטים, והוא ביטוי לטוטליות של הרצון האלוהי הבראשיתי . הבריאה כפי שנתפסה בספרות החב"דית אינה מודרגת ואינה נערכת על פי ההבנה של השכל האנושי . היושר מבטא את ההאצלה . השילוב בין שניים ממצה את הפעילות האלוהית . בתולדות הרעיונות התרחשהה . 95שם, עמ' . 3 . ,44 רמת גן תשע"א, עמ'מראשית ועד אחרית—מחשבת חב"דד' שוורץ,ו : רא . 4

תבונות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר