מבוא

עמוד:9

השכלה גבוהה בקרב המיעוט הערבי בישראל 9 מגבולות המדינה במטרה לרכוש השכלה גבוהה, נציג מיפוי להשכלה הגבוהה מעבר לגבולות הקו הירוק ונשאל כיצד ניתן להתגבר על מכשולים אלו . בפרקים הראשונים נתמקד במעמדו של המיעוט הערבי פלסטיני במדינה שמגדירה עצמה כיהודית ודמוקרטית ונדון בחשיבות ההשכלה ומאפייניה בקרב מיעוטים בארץ ובעולם . כמו כן, נעסוק במחסומי הנגישות להשכלה גבוהה הניצבים בפני מיעוטים בעולם ובפני המיעוט הערבי . דיוננו יציג, כמתבקש, התייחסות מקיפה גם למעמד הנשים בעולם, והנשים הערביות בפרט . לסיום, נדון במכשולים בדרך להקמת אוניברסיטה ערבית בישראל, בהצעות לדרכי פתרון, בחסמים ובדרכי מניעתם . לספר זה שני מאפיינים ייחודים : הראשון משתקף בממצאים העדכניים שהספר מציג ביחס לייצוג הערבים הפלסטינים באוניברסיטאות, בחמש קבוצות עיקריות : סטודנטים, סגל אקדמי, סגל מנהלי, חברים בחבר הנאמנים וחברים בוועד המנהל של האוניברסיטאות . הממצאים מעוגנים במחקר אמפירי המבוסס על מידע שראשי האוניברסיטאות התבקשו למסור, בשונה משימוש בהערכות או במידע שאינו עדכני . המאפיין השני קשור לאופן שבו ספר זה מציג לראשונה מסמכים, התכתבויות ופרוטוקולים לישיבות בין שרי חינוך לוועדת המעקב לענייני חינוך ערבי בישראל בנושא הקמת אוניברסיטה ערבית בישראל . מידע זה, לדעתנו, עיצב במידה רבה את מדיניות הממשלות ביחס לחינוך הערבי וסוגיית הקמת אוניברסיטה ערבית בישראל . רקע היסטורי בבואנו לדון במאפייני ההשכלה הגבוהה בקרב המיעוט הערבי הפלסטיני בישראל, עלינו להביא בחשבון את מכלול הגורמים החברתיים, הכלכליים והפוליטיים שמאפשרים את המצוקה ואי-השוויון המאפיינים את מצב ההשכלה הגבוהה בחברה הערבית . המאפיין המשמעותי ביותר המשפיע על מיעוט הערבי במדינת ישראל, בכל תחומי החיים ולרבות תחום ההשכלה הגבוהה, הוא העובדה שמדינת ישראל שרויה בסכסוך לאומי מתמשך עם חלק ממדינות ערב ועם הפלסטינים שמתגוררים בתחומיה ובשכנותה . השפעות הסכסוך על השכלת האוכלוסייה הערבית מורגשת בכל המערכות הציבוריות הישראליות והיא נוכחת בשלבי החינוך המוקדמים ובהפרדת מערכת החינוך לשתי מערכות - יהודית וערבית .

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר