הקדמה

עמוד:10

10 | כיצד לתכנן סביבה חינוכית בשישה צעדים : המדריך המדריך, כדרכם של מדריכים, שייך לספרים בסגנון how to , סוגה מזולזלת בדרך כלל, משום ש"החיים מורכבים", כידוע, ומדריכים למיניהם נוטים לפשט אותם בעזרת מושגים פריכים והנחיות נוקשות . ניסיתי אפוא למתן את נזקה של הסוגה ולחבר מדריך מנומק ככל האפשר ( "פילוסופי" ) וגמיש — שאפשר להשתמש בו בדרכים שונות, לא בהכרח צעד אחר צעד . אני מקווה שהמדריך יסייע לכם לעצב סביבות חינוכיות שישפיעו לטובה על המתחנכים, על המחנכים ועל החברה כולה . • • • תודה ליפעת קלמרו, לאתי אלוני ולפיני טל, מנהלי תוכנית היל"ה, שהזמינו אותי להנחות פגישות רצופות של מובילי התוכנית במהלך שנת 2015 — פגישות שמהן חילצתי את צעדי המדריך ( על הסביבה החינוכית שתוכננה במפגשים אלה ראו באתר שלי, yoramharpaz . com ) ; תודה לעמיעד גורביץ', מנכ"ל רשת עתיד בעבר, שסייע לי לנסח חזון לחינוך הטכנולוגי בעזרת המדריך ( ראו באתר שלי ) . תודה למנכ"ל רשת עתיד, מנשה סמירה, ולעירית פררה, המנהלת הפדגוגית של הרשת, המובילים שינוי בבתי ספר של הרשת בעזרת המדריך . תודה לרני אידן, ראש מועצת עמק חפר ; לחינה קורן, מנהלת מחלקת החינוך במועצה לשעבר ; ולכרמית סמוראי, המנהלת הנוכחית, שהזמינו אותי להנחות בתי ספר במועצה על בסיס המדריך . תודה למנהלים ומנהלות אמיצים המתכננים מחדש את בתי הספר שלהם בעזרת המדריך : מלווה רוזנברג ( עתיד רזיאל ) , אשרף סביחאת ( עתיד אל-נהדה ) , גאולה סתי ( עתיד מדעים ) , אשר קאסו ( רמות ים ) , איריס גור ( משגב ) , גילה ציטרון ( בית יצחק ) , גילה קמה ( יפה נוף ) , וידאד בולוס-נעום ( רוואד אל קודס ) , נעם גבע ( החממה בעין שמר ) . כתב היד של מדריך זה נשלח על פני המים ושב ברבות הימים עם הערות מועילות . תודה לרוני ארז, לדביר מלניק, לאברמל'ה פרנק, למאי עמיאל, לנורית ליבנה זק, לנאוה דקל, לאריאל שריד, לאדם הישראלי, לאודליה ורדי, לרות עזרוני . תודה למיכאל יעקובסון, אדריכל ומומחה לאדריכלות של מוסדות חינוך,

ספרית פועלים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר