שגורמים עוינים לא ישחקו לנו בראש

עמוד:5

ניסן תשע"ט / גיליון 83 / מבט מל"מ / 5 שגורמים עוינים לא ישחקו לנו בראש / אלי בן מאיר, קמנ"ר ורח"ט מחקר לשעבר המשך בעמוד הבא סוגיות בשיח הציבורי, מעצימים תופעות ומייצרים לעתים כאוס תודעתי . ורטיקל התודעה והלוחמה הפסיכולוגית ( ל"פ ) אינו חדש, אך נוחות הפעילות, יכולת ההשפעה והקצב גברו משמעותית ביחס למה שקדם להתפתחות הטכנולוגית המואצת של השנים האחרונות . לצד נשק לא קונבנציונאלי ואיראן : האיום התודעתי מדו"ח שפרסם לאחרונה הניו יורק טיימס, שבוצע לבקשת ועדת המודיעין של הסנאט על ידי חברת אבטחת המידע האמריקאית new knowledge בשיתוף אוניברסיטת קולומביה, עולה כי רוסיה פעלה במהלך מערכת הבחירות לנשיאות ארה"ב . זאת בין השאר בניסיון להשפיע על דעת הקהל של האפרו - אמריקאים, המזוהים כתומכי המפלגה הדמוקרטית ומתנגדים לטראמפ, במטרה להקטין את שיעורי הצבעתם . הדו"ח מצביע גם על פעילות רוסית המתנהלת בימים אלה ; על פעילות לפגוע בלגיטימיות של החוקר המיוחד ושל ראש ה - FBI הקודם ; ועל ניסיון לייצר לגיטימציה לנשיא הסורי בשאר אל - אסד ולפעילות הסורית והרוסית במלחמת האזרחים בסוריה . הדו"ח מציין כי לאור החשיפות האחרונות בדבר הפעילות הרוסית ברשתות החברתיות, הרוסים מעבירים חלק ניכר מפעילותם מפייסבוק לאינסטגרם . הפעילות נמשכת במלוא עוזה : כותבי הדו"ח איתרו יותר מ - 187 מיליון מופעים באינסטגרם ויותר מ - 5 . 76 מיליון אזכורים בפייסבוק המקושרים לפעילות זו . ניסיונות אלה להשפיע על דעת הקהל מתקיימים בהקשרים פנים - מדינתיים, בהקשרים של מדיניות חוץ, בהקשרים עסקיים ובעיקר בהקשרים הקשורים למערכות בחירות . הם מבוצעים הן על ידי חברות מקומיות, השוכרות בעלי העניין השונים, והן, לאחרונה באופן הולך וגובר, על ידי שחקנים חיצוניים, בדגש על מדינות בעלות אינטרסים . התייחסות מעניינת לתופעה מצויה בדו"ח הערכת האיומים של קהילת המודיעין האמריקאית לשנת 2018 , שפרסם ה - DNI , הגוף המסנכרן את 17 גופי המודיעין הלאומי בארה"ב . לצד גורמי האיום הקלאסיים - נשק בלתי קונבנציונאלי, טרור, רוסיה ואיראן – ניכרת תופעה החדשה של מעורבות מדינות בגיבוש התודעה אצל אזרחי מדינות אחרות . בתוך כך מתייחסים כותבי הדו"ח לאיום הסייבר כאחד מהאיומים המרכזיים שבפניהם ניצבת ארה"ב . בהיבט זה מצוין הפוטנציאל הגבוה להפתעות, העלייה בעוצמת ובהיקף האיום, ומגוון האויבים המורכב הן ממדינות והן משחקנים לא - מדינתיים, כולל ארגוני פשע ואנשים פרטיים . לצד זאת, מצויה בדו"ח התייחסות מפתיעה לאיום הפוטנציאלי על היציבות והמשילות של דמוקרטיות מערביות . המודיעין האמריקאי מציין את העלייה בסיכון לדמוקרטיות בעולם, בין השאר לאור ההשפעה של שחקנים זרים על אוכלוסיית מדינות אלה באמצעות האינטרנט והרשתות החברתיות . כותבי הדו"ח מתייחסים ספציפית ללוחמת מודיעין ולמבצעי תודעה והשפעה, תוך שהם מדגישים כי לצד שחקנים מדינתיים, גם ארגוני טרור וארגוני פשע מאורגן מקומי ובינלאומי פועלים במרחב זה . כמעט אין יותר צורך במימון מקרנות ומגופים בעלי אג'נדה כזו או אחרת - ניתן לפעול מרחוק באמצעות האינטרנט . אין יותר צורך לשנות תוצאות - אפשר לפעול בצורה מתוחכמת וחשאית להשפיע על דעת הקהל . כדי שפעולה כזו תהיה אפקטיבית ולטעת בדעת הקהל נרטיב מסוים, נדרש קמפיין רציף ושיטתי, חודשים רבים מאוד לפני הבחירות . הוא לא ייתפס כקשור למערכת הבחירות אך כשזו תתחיל - המסרים במהלכה כבר ייפלו על "קרקע" מוכנה ובשלה . המטרה : ללבות אש לפני יותר משנה הקים האיחוד האירופי את אתר האינטרנט ,euvsdisinfo שמטרתו לחשוף ולפרסם פייק ניוז ולאפשר לציבור להיחשף לניסיונות ההשפעה של מדינות זרות על התודעה הציבורית . מי עושה זאת בישראל ? לצד הפעילות החשובה של רשות הסייבר ושל גורמי הביטחון, שנועדה להגן על מידע רגיש ועל תשתיות לאומיות, יש לתת את הדעת לפעילות ממוסדת של מדינות במרחב הדיגיטלי, שמטרתה להשפיע ולעצב את דעת הקהל הישראלית בהקשרים פוליטיים ומדיניים . יש להקצות לכך משאבים, להקים גוף שיתמחה בסוגיה ולוודא כי ההליך הדמוקרטי של בחירות אינו מזדהם כפועל יוצא מהשפעה זרה זו . לצערי, רבים מהדוברים והכותבים נגד תופעת הרשתות החברתיות ממקדים את השפעתם דווקא בפעילות הפוליטיקאים, ופחות בפעילות ממוסדת ומתוזמרת של שחקנים חיצוניים . בחודשים האחרונים נחשפו דוגמאות רבות לפעילות עוינת של מדינות במרחב הווירטואלי הישראלי, שנועדה להשפיע על דעת הקהל וללבות אש בסוגיות שונות . הרוסים מעבירים חלק ניכר מפעילותם מפייסבוק לאינסטגרם . הפעילות נמשכת במלוא עוזה : כותבי הדו"ח איתרו יותר מ - 187 מיליון מופעים באינסטגרם ויותר מ - 5 . 76 מיליון אזכורים בפייסבוק המקושרים לפעילות זו . אין יותר צורך לשנות תוצאות - אפשר לפעול בצורה מתוחכמת וחשאית להשפיע על דעת הקהל . כדי שפעולה כזו תהיה אפקטיבית ולטעת בדעת הקהל נרטיב מסוים, נדרש קמפיין רציף ושיטתי, חודשים רבים מאוד לפני הבחירות .

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר