ערן פרטוש: מערכת טשטוש

עמוד:14

Terminal__14 תערוכות___ קיבוץ חניתה לצד השפעות בינלאומיות, כגון אלו של אמני אסכולת ניו יורק, המזוהים עם סגנון האקספרסיוניזם המופשט, ושל האמן סי טוומבלי ( Twombly ) , עבודותיו של ערן פרטוש מקיימות בעל כורחן דיאלוג עם אמנים ישראלים, ולו בשל הייחוס הגנאלוגי : פרטוש האב חי ויצר בנוף המקומי ; בשנות ה- 60 למד אמנות במכון אבני בתל אביב, והיה בין מייסדיה של קבוצת ציירי מופשט צעירים, ובהמשך השתלם באקדמיה לאמנויות סנט מרטין בלונדון . בין ההשפעות הניכרות בעבודתו של פרטוש הבן אפשר לזהות הדים לאמנים מקומיים שחתרו לשפה בינלאומית, ביניהם קבוצת "אופקים חדשים" והסגנון המזוהה כ"מופשט הלירי", ובד בבד הדים לאמנים מקומיים אחרים, ביניהם אריה ארוך, שאימץ סגנון אקספרסיבי "נאיבי" בהשפעת אמנים אירופאיים, ומשה קופפרמן, הצייר מהקיבוץ השכן, לוחמי הגטאות, זאת לצד שרבוטי עיפרון, המאזכרים את רפי לביא ה"מתיילד", למרות הפער בגישה למלאכת הציור ולמחשבת הציור . ציוריו של ערן פרטוש מתקיימים על גבי בד הקנווס המסורתי . הם מוּנעים מרגש, מורכבים מיחסים בין צבעים לצורות, משרבוטים ומחריטות . הקומפוזיציה נבנית אט – אט תוך הקשבה אינטואיטיבית, כמעט זֵנית, לדבר הנרקם על המצע . לדברי פרטוש : "היצירה מתחילה ממריחה של צבע כלשהו על גבי הבד . אני מצייר עם כל כפות הידיים והזרועות בתנועות גדולות, כמו ילדים . אני עובד בו זמנית על מספר ציורים . במהלך הזמן הבנתי, שלפעמים לוקח לציור הרבה זמן להבשיל . אין מה להילחץ, פשוט צריך לחכות . בזמן הזה אני משוטט ברחבי הקיבוץ, מהרהר לעצמי, מדבר עם אנשים שאני פוגש בחצר . לפעמים צריך לחכות ימים רבים, אפילו חודשים . כשזה קורה, אני יודע, פשוט מרגיש" . שם התערוכה, "מערכת טשטוש", נבחר בשל ההקשר המיידי לשפת הציור ולאופיו, אך גם בגלל קרבת הסטודיו של ערן לכביש הביטחון, "המערכת הארצית", משם ניתן להשקיף על פעולת ה"טשטוש", שמבצע הצבא במטרה למחוק סימנים, עקבות, להותיר משטח חלק, כזה שיאפשר לזהות כל תנועה חריגה בנוף . מלאכת הטשטוש מייצרת ענן אבק לבן, מסך ערפל, המתמזג עם מלאכת האמן, נטמע בין שכבות הציור, מתערבב בין נגיעות אפור וגוונים של פסטל, מכסה טפח ומגלה טפחיים לסירוגין, כמו גולם ענק לבן, קסם, שממנו ייוולד בבוא העת פרפר . . . ✦ 1 . הטקסט נכתב בעקבות שיח גלריה בתערוכתו של ערן פרטוש, "מערכת טשטוש", גלריה גבול לאמנות עכשווית, קיבוץ חניתה . 2 . וינסנט ון גוך, מכתבים לתיאו , תרגום : עודד פלד ( תל אביב : שוקן, 1992 ) , עמ' 188 . ערן פרטוש, ללא כותרת 2 , ,2018 שמן, גרפיט ופחם על בד, 002× 150 צילום : חננאל כהן Eran Partouche, Untitled 2, 2018, oil, graphite, and charcoal on canvas, 002× 150 Photo : Hananel Cohen > > ערן פרטוש, ללא כותרת 3 , ,2018 שמן, גרפיט ופחם על בד, 05× 70 צילום : חננאל כהן Eran Partouche, Untitled 3 , 2018, oil, graphite, and charcoal on canvas, 70 05× Photo : Hananel Cohen

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר