פתח דבר

עמוד:10

10 ארס פואטיקה בשירה הערבית המודרנית מדבר על עצמו . בחירת הנושא, ברירת המילים ועיצוב הצורה הם הוכחות לנקיטת עמדה של השיר כלפי המדיום, שאליו הוא שייך, ובכך 4 הוא מגדיר נורמות אסתטיות ומבטא גישות של תקופתו . הנושא "שירה בראי עצמה" תופס תאוצה במהלך השנים האחרונות בקרב המשוררים הערבים, העוסקים ביחסים המפותלים הנרקמים בין הטקסט, הקורא והכותב . על כן, הם מרבים לכתוב על אמנות השיר בשיריהם הארס פואטיים, ומרוממים את המשורר ואת השיר לפסגות עליונות . קיים פער בין ריבוי הטקסטים העוסקים בנושא לבין העיסוק הביקורתי והמחקרי המצומצם, ולפיכך המחקר בספר זה נועד לתרום לסגירת הפער הזה, ובה בעת לחשוף את הקורא היהודי - ישראלי לשירים ארס פואטיים של משוררים בולטים בעולם הערבי : עַבְּד אלְ - וַהַאבּ 6 5 עַבְּד אלְ - קַאדִר אלְ - גַ'נַאבִּי ( נולד ב - 1944 ) ,אלְ - בַּיַאתִי ( 1926 - 1999 ) , 8 7 וְסַרְגוּן בּוּלוּס ( 1944 - 2007 ) . מִיחַ'אאִ'יל נֻעַיְמַה ( 1889 - 1988 ) מבחר השירים וקטלוגם במסגרת הנושאים של "שירה המתכוונת לעצמה" הוא דבר אישי וסובייקטיבי, שכן קריאת שיר נתפסת בגדר חוויה פרסונלית וסובייקטיבית . כמו כן, הבנת הטקסט ומִשמוּעו שונים מקורא אחד למשנהו, אך למרות הפער בין המשמעויות השונות הניתנות לטקסט והנובעות בעיקרן מזווית ראייתו של המתרגם, השירים נבחרו בקפידה במטרה כפולה : להדגים את המודלים השונים של הטקסט הנרקיסיסטי בשירה הערבית המודרנית מחד, ומאידך להמחיש את הזהות התמטית ואת השוני בה בעת מבחינת הנושאים והאידאות המועלים ביצירתם של ארבעת המשוררים הערבים, אשר הטביעו חותמם על השירה הערבית המודרנית תוך שהם מייצגים את המהפך בשירה זו במערכת הקנונית השירית על ציר הזמן . 4 קרטון - בלום ,1982 עמ' 9 . 5 המשורר עַבְּד אלְ - וַהַאבּ אלְ - בַּיַאתִי ( 1926 - 1999 ) נחשב לנושא דגל השירה החופשית בשנות החמישים והחל לכתוב בשנות השמונים פואמת פרוזה, המסמלת מהפך בשירה הערבית המודרנית . 6 המשורר עַבְּד אלְ - קַאדִר אלְ - גַ'נַאבִּי ( נולד ב - 1944 ) החל ליצור בשנות השישים והושפע מהשירה המודרנית המערבית, שבעקבותיה יצר פואמת פרוזה בשנות התשעים . 7 המשורר מִיחַ'אאִ'יל נֻעַיְמַה ( 1889 - 1988 ) החל דרכו בכתיבת שירה בתבניות ניאו - קלאסיות בשנות העשרים ונמנה עם משוררי המהג'ר, שהושפעו מהשירה המערבית הרומנטית המוותרת על ערכי הכתיבה הקלאסית והניאו - קלאסית עד שנות הארבעים לטובת טכניקות שיריות חדשות . 8 המשורר סַרְגוּן בּוּלוּס ( 1944 - 2007 ) נחשב למשורר ייחודי ופורץ דרך, אשר התרחק מהתבניות המסורתיות של השירה הערבית, הושפע מן השירה המערבית ( בעיקר באנגלית ובצרפתית ) ועסק בשירתו באופן ישיר ואינטנסיבי בחוויות הבדידות והאובדן של הגולה או המהגר .

פרדס הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר