הקדמה

עמוד:12

12 | ללמוד מילדים על ילדים : השיח המתרחש במהלך משחק - כאילו בעקבות סיפור שיח ילדים . ההקשבה לשיח ילדים חשפה בפנינו עולם מרתק של משמעויות ופתחה שער לבחינת תהליכים אורייניים העולים במהלך משחק - כאילו בעקבות סיפור . לאמיתו של דבר ראינו בפעילות זו תוכנית לימודים חצי - מובנית, הראויה להיות מעוגנת בתוך סדר היום בגן . באותה עת גם למדנו כי התנסות זו מאפשרת לילדים דרגות חופש רבות ( הרחבה על נושא "דרגות החופש" במשחק ראו בפרק המסגרת המושגית ) . למותר לציין כי פעילות משחקית כזו נוספת על המשחק החופשי, שיש לו מקום מרכזי בעולמם של ילדים . כאמור תהליכי הלמידה והחקר התמקדו בשני תחומי עניין מקבילים, שהדהדו זה את רעהו - חקר השיח ותהליכי למידה של קהילה לומדת . חקר השיח התמקד בשיח עמיתים והקשר שלו להתפתחות כישורים אורייניים אצל ילדים בגיל הרך . מדובר בשיח ילדים המשתמשים בשפה טבעית, במטרה לקדם את המשחק ; תהליכי הלמידה של קהילה לומדת, במוסד להכשרת מורים, מציעים דרך אחרת ללמוד מילדים על ילדים ובוחנים נתיב חלופי בהכשרת מורים . הספר שופך אור על יכולות מגוונות של ילדים שהן חלק מכישורים אורייניים, הבאים לידי ביטוי בשיח עמיתים העולה במהלך משחק - כאילו בעקבות סיפור, קרי יכולות תקשורתיות, לשוניות, קוגניטיביות וחברתיות . הספר מתמקד בשני נושאים עיקריים : במפגש ילדים עם הטקסט הסיפורי במהלך משחק - כאילו ; ובתהליכי למידה במסגרת הקהילה הלומדת ( על הקולות השונים שבה ) . שני נושאים אלו נבחנים מכמה היבטים : תהליך הניעות של ילדים מעולם המציאות אל עולם הדמיון ובחזרה תוך כדי ניתוח האמצעים שהילדים משתמשים בהם כדי להבנות את המסגרת הדמיונית - נקודת מבט זו מתמקדת ביכולת המנטלית והאוריינית של הילדים, והיא מוצגת בפרק 1 . עולמם החברתי של ילדים, שבו מתרחשים תהליכים של שיתוף פעולה ונחשפות אסטרטגיות של משא ומתן ופתרון קונפליקטים – היבט זה, המוצג בפרק ,2 מתמקד ביכולת החברתית של הילדים . שפה דבורה של ילדים בעקבות מפגש עם טקסט סיפורי - השפה מושפעת מן הטקסט ובו - בזמן משפיעה עליו . פרק 3 דן ביכולת הלשונית וביכולת הנרטיבית המתפתחות בהיבט זה . השחזור הפרשני של קבוצות שונות של ילדים המשחקות סיפור זהה - פרק 4 בוחן את הפרשנויות השונות שהילדים מעניקים לאותו טקסט סיפורי . קולם של הילדים המביעים את עמדתם ואת רגשותיהם לאחר המשחק - פרק 5 בוחן מקרוב היבט זה .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר