פתח דבר

עמוד:12

12 | ללמוד מהמזרח : מזרחיות, חינוך ותיקון עולם מגוונים להמשגות ולתאוריות רלוונטיות . לכן השער הראשון מתמקד בעבר . לעומתו, השער השני מתמקד בהווה, ושבעת הפרקים הנכללים בו מציעים תיאור וניתוח של ראיונות שערכתי עם אנשי חינוך ופרחי הוראה מזרחים . לבסוף, השער השלישי מציע קווי מתאר ראשוניים לחלופה מזרחית לחינוך, או כפי שאני מכנה זאת - "חינוך מזרחי״ . זהו חינוך רגיש חברתית - תרבותית, שמתאים לרוח התקופה ועשוי להיות בעל ערך למערכת החינוך כולה ולתלמידים שמגיעים מרקעים חברתיים - תרבותיים מגוונים . במידה מסוימת מדובר בחזון או בהצעה ראשונית, המכוונים לעתיד . כולי תקווה כי ספר זה יתרום לפיתוח מודעות ביחס להשפעה הפוטנציאלית של עדתיות ( אתניות ) בכלל ושל מזרחיות בפרט על תהליכי חינוך, למידה והשכלה . השפעה זו עשויה לדכא התפתחות או לחלופין לקדמה . מודעות לנושא עשויה למזער את הסיכון שעדתיות ומזרחיות ישמשו בפועל כגורמים מעכבים ולהגדיל ככל האפשר את הסיכוי שיהוו מנוע להצלחה לאנשי חינוך ולתלמידים בישראל, ללא קשר לשיוכם העדתי . כמו כן אני מקווה שהעיסוק המפורש והגלוי בסוגיות של עדתיות ומזרחיות ( כולל בהקשריהן הטעונים הקשורים לפערים ולאפליה בחינוך ובכלל ) יקדם שוויון חברתי ועימו חיבור בין קבוצות יריבות . לבסוף, אנסה להראות בספר זה כי בניגוד לתפיסה המקובלת, השיח על אודות מזרחיות עשוי למלא תפקיד מרכזי בתהליכי איחוי ופיוס בחברה הישראלית .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר