1 מחול אירופי עכשווי והמשאב המשותף

עמוד:13

מחול אירופי עכשווי והמשאב המשותף 13 8 למחשבים עם קוד פתוח הזמינה חינם על ידי הפצה מקוונת במארג הכלל – עולמי ( World Wide Web . ) לינוקס היא דוגמה למשאב משותף של ידע . שעה שהמשתמשים בשטח מרעה משותף מכירים אלה את אלה, לא כך במקרה של החברים בקהילה המנצלת ומנהלת משאב משותף של ידע . לינוקס, לדוגמה, מפותחת בהמשכיות על ידי מתכנתים מכל רחבי העולם בקבוצות פרויקטים שונות המוקדשות למשימות של מחזור הפיתוח שלה . הם עושים זאת למען טובת הכלל ולא למטרות רווח . את רוב הדרכים שבהן רקדנים עכשוויים הפועלים מחוץ ללהקות המחול הממוסדות מנהלים את העבודה שלהם ומשמרים ומפתחים פרקטיקות אמנותיות אפשר להבין, לפי טענתי, כמשאב משותף . ארגונים בהנהלת אמנים, כגון Independent Dance בלונדון או Movement Research בניו יורק, 9 הקואופרטיבים במדינות פוסט – קומוניסטיות שמרטינה רוהסם כותבת עליהם, 10 והקולקטיבים של הרקדנים בבריסל שרודי לרמנס בוחן, חולקים כולם משאבים משותפים בדרכים שאפשר להשוותן לפשוטי עם ( commoners ) החולקים שטח מרעה משותף . ברמה אחרת, ברבות מהפרקטיקות האמנותיות שפותחו על ידי אמנים אפשר לראות משאב משותף של ידע . באלתור מגע ( contact improvisation ) לדוגמה אפשר לראות משאב משותף של ידע שאפשר להשוות ללינוקס . בדיוק כמו שמערכת ההפעלה מפותחת על ידי קהילה בינלאומית של מתכנתים, שאינם מכירים בהכרח אלה את אלה, אלתור מגע נלמד ומפותח על ידי קהילה בינלאומית מגוונת של אנשי מחול, המקושרת בחופשיות בצורה דומה . סינתיה נובאק, במחקרה האתנוגרפי של קהילת המבצעים של אלתור מגע, מציינת את המתח שבין השאיפות השיוויוניות של המייסדים בשנות השבעים לנטייה ליצירת היררכיה של רקדנים מוכשרים בצורה יוצאת דופן בתוכה . בזמן חיבור הספר ב – 1990 , היא מציינת שאף על פי שהאתוס החברתי השיוויוני של 11 הקהילה הוסיף להתקיים, היה קשה לשמרו . אלו סוגי הבעיות של המשאב המשותף שהס ואוסטרום מנתחות . פילוסופים פוליטיים השתמשו ברעיון המשאב המשותף לשם פיתוח ביקורת

הוצאת אסיה


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר