מבוא

עמוד:11

ה ש פ עה ב ל תי נ ר א י ת 11 כל מגיב השיב על סדרת השאלות פעמיים : פעם אחת בנוגע לעצמו, ופעם אחת בנוגע לאדם אחר שהכיר, שגם הוא נוהג בב-מ-וו . עד כמה השפיעו על החלטתו של האדם האחר לקנות ב-מ-וו דברים כגון מחיר וחיסכון בדלק ? והתפיסה שאנשים 3 מגניבים או אנשים במעמד גבוה נוהגים ברכב דומה ? אחרי שרכבתי על האופניים במעגלים רוב היום, השארתי שאלוני סקר על יותר ממאה מכוניות ב-מ-וו . כל אחד מהם עם מעטפה ממוענת להחזרת התשובות . ואז חיכיתי . * * * ביום הראשון חיכיתי לדוור בקוצר רוח . אבל כשפתחתי את תיבת הדואר, היתה בפנים רק אכזבה . היו שם רק כמה קופונים אקראיים וקטלוג של חברת רהיטים . אף אחד לא החזיר את השאלון . ביום השני היתה האופטימיות שלי מהולה בזהירות . שוטטתי ליד תיבת הדואר והצצתי פנימה . שום דבר . עכשיו התחלתי לדאוג . האם אנשים התעלמו מהסקר ? אולי המעטפות עפו ברוח ? ביום השלישי התלוותה לבדיקת הדואר תחושת אימה . אם עדיין לא אקבל שום תגובה, איאלץ לצאת לחפש מכוניות ב-מ-וו חדשות ( או שנצטרך להמציא גישה חדשה ) . אבל סוף כל סוף, הרחק בקצה תיבת הדואר, היתה התשובה שחיכיתי לה . אחת המעטפות הלבנות הקטנות שהנחתי על שמשת מכונית לפני כמה ימים . למחרת הגיעו עוד כמה תגובות . ועוד הרבה ביום שלאחר מכן . יכולנו לצאת לדרך . לקחנו את התשובות והשווינו את האופן שבו אנשים תופסים את עצמם לאופן שבו הם תופסים אחרים . מה השפיע עליהם לרכוש ב-מ-וו, בניגוד למה שהשפיע על מישהו אחר לרכוש ב-מ-וו . הרבה דברים היו דומים יחסית . אין פלא שאנשים חשבו שגורמים כמו מחיר וחיסכון בדלק הם חשובים מאוד, ושהם חשובים באותה מידה גם להם וגם לאחרים . למחיר היתה השפעה גדולה על החלטתם לרכוש ב-מ-וו, ולדעתם היתה לו השפעה גדולה באותה מידה גם על החלטות של אנשים אחרים לרכוש ב-מ-וו . אבל כשהיה מדובר בהערכת ההשלכות של ההשפעה החברתית, המצב השתנה . לא שאנשים העריכו שאין חשיבות להשפעה החברתית . הם הבינו שהיא חשובה .

מטר הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר