מבוא

עמוד:12

שיטות מחקר מגוונות , הצביעו על האפשרות להגיע לידי למידה משמעותית מתוך הוראה קשובה . החומר המחקרי המוצג בספר מתבסס בחלקו על ציורים שביצעו לומדים בגילים שונים . חומר זה , בדגש על האיורים הרבים המציגים תוצרי לומדים בשיעורים שונים , מספק המחשות ודוגמאות שאפשר להשתמש בהן בכיתה ( וגם בגן הילדים ) במקצועות הלימוד השונים . הספר מתמקד בשני כלים יישומיים שנועדו ליצור שיח עם הלומדים לצורך הגעה לידי הבנה : הלמידה הדינמית והמסע החשיבתי . מחקרים שונים התייחסו ל " למידה דינמית " . למידה זו מתמקדת בהוראה המתקשרת אל החושים , תוך חיבור בין הנלמד לבין סביבות לימוד שונות . תהליך ההוראה כולל ראייה ראשונית של הסביבות הרלוונטיות , הוראה המתקשרת אליהן והתייחסות מחודשת אליהן לאחר הלמידה . תהליך כזה יכול להתקיים בסביבות הקשורות לנושאי לימוד רחבים ומגוונים . הוא עשוי להיות כרוך ביציאה אל סביבות טבעיות בהוראת המדעים או בלימודי הסביבה , או בראייה והתבוננות בתמונות ובטקסטים . כך למשל , מחקרים נעשו על תצפיות אסטרונומיות פשוטות בגן הילדים או על יציאה עם לומדים להתבונן בסביבות טבעיות שונות ( מורדוך , שור וגוברמן , ; 2016 שור ואקסלרוד - טייר , . ( 2014 בשנים האחרונות נחקרו תהליכי למידה מורכבים שלומדים חווים בעת התנסות בלמידה משמעותית עבורם . השינוי המתחולל אצל לומדים מלווה בתהליכי אי - ודאות , תהליכים רגשיים הקשורים לנלמד . הנעת תהליכים אלו באמצעות מטלות מאתגרות מובילה לשיח מתווך עם הלומדים . כך הם יכולים להיות מודעים לתהליכים הרגשיים הנלווים לשינויים שהם חווים בתהליך הלמידה ובגיבוש ההבנה ( שור ונבו , . ( 2018 הכלי השני של ההוראה הקשובה , המסע החשיבתי , מאפשר לעבור מייצוג נוקשה וחד - ממדי של הבנה מושגית אל ייצוג רב - ממדי המשקף את פניה המרובות של המציאות . כדי להמחיש את מהות המעבר הזה , איעזר בתחום הציור , שהשינויים שהתרחשו בו דומים לאלה שצריכים לדעתי להיעשות בעולם ההוראה והלמידה . המהפכה שחוללו הציירים האימפרסיוניסטים מגולמת במעבר לייצוג מציאות באופן מגוון ורב - ממדי . במידה מסוימת , השאלות שעולות בנושא ההוראה והלמידה מזכירות את הוויכוחים שהתעוררו בצרפת במאה ה - , 19 לגבי האופן שבו יש לייצג את המציאות . השאלות שנשאלו היו : כיצד ניתן לייצג את המציאות באופן " אמיתי " ? האם יש " אמת " אחת מוכללת ומוגדרת , שהיא ״התפיסה המדעית " של המציאות שאליה יש לשאוף ואותה יש לייצג על דף הציור , או שמא הייצוג המשמעותי

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר