מבוא לסדרה 'לגדל אדם'

עמוד:14

מראשית דרכו באתונה של אפלטון היה החינוך , ועדיין הנו , מעשה פוליטי . מערכת החינוך היא זו שמגדלת את אזרחי העתיד , והיא עושה זאת כאשר היא נוגעת בסוגיות פוליטיות במפורש וכאשר היא נמנעת מלהציג אותן בגלוי . כל תוכן שנבחר במערכת , כל הכרעה באיזה גיל ללמד ומה ללמד בו , הם בעלי משמעות בעיצוב דמותו של האזרח לעתיד . מסיבה זו לא נכסה בסדרה זו על המעשה הפוליטי : לא בזה ששזור בחינוך אותו אנו מבקרים ולא בזה שעל אפשרויותיו אנו מצביעים . גם על עמדותינו שלנו לא נכסה : אנו נמצאים בצד החפץ בחברה פלורלית , סובלנית , פתוחה , שוחרת שלום ושוויונית . אנו סוברים שחינוך הוא חינוך הומניסטי רק משעה שהוא מקדם מאפיינים אלו של האופי האנושי . סמכותנות , הסתגרות , גזענות ועוינות כלפי האחר הן תכונות ששליטים יכולים לפתח אצל נתיניהם בעזרת מומחים , אך הן תתפתחנה באופן הטוב ביותר , ללא עזרת מומחים , בחברה שבה הבורות שליטה . הסובלנות , הפתיחות לאחר , היכולת להגיע לשלום עם שכנים עוינים , כמו גם הרצון להגיע לכך , היכולת להיאבק על חיים דמוקרטיים ושוויוניים – אלו לא יצלחו באופן נרחב ללא חינוך הולם . עמדתנו היא שלא החינוך לציות לסמכות הוא חינוך הומניסטי , אלא הפיתוח הסובלני , האטי והמקצועי של היכולת לסרב , לבקר ולהתנגד הוא זה שראוי לתואר ; לא הטמעת הנאמנות למולדת ראויה להיקרא חינוך , אלא פיתוח היכולת לבקר אותה , להיאבק על דרכה ולמשוך את הנאמנות ממנה כשהמצב מחייב . מסיבות אלו גם חינוך וגם אי חינוך הם מעשים פוליטיים : בורות חותרת תחת הדמוקרטיה ומכרסמת במעמדה , חינוך הומניסטי מחזק אותה ומסכן את השליטים החפצים בניצול העם למטרותיהם . אין אמצע : כל ויתור על הצד הדמוקרטי מקנה נקודות זכות לצד שכנגד . אין עמדות מחוץ למשחק הפוליטי בשדה החינוך . הסדרה הזו מיועדת לשוחרי הדמוקרטיה . תודתנו נתונה באהבה למרכז ללימודים אקדמיים ולמכון לאחריות אזרחית באור יהודה אשר המחויבות האקדמית והערכית העמוקה של העומדים בראשו לחינוך , אפשרה את הוצאת הפרויקט הזה אל הפועל . ענת רימון אור ויוסי ארגמן , . 2017

פרדס הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר