מבוא

עמוד:8

פרטנית המתמקדת בטיפוח חינוכי כולל של אישיות התלמידים , העצמתם כבני אדם ותרומה לרווחתם הנפשית ולתפקודיהם החברתיים . לב הערוץ הלימודי הוא בהוראה מותאמת ומשוכללת המאפשרת לתלמידים עם צרכים מיוחדים – תלמידים עם מגוון רחב של קשיים רגשיים וקוגניטיביים – להתמודד בהצלחה עם האתגרים הלימודיים בשכבת הגיל או כיתת הלימוד . זו הוראה שעל פי רוב מבקשת להביא את התלמידים המתקשים – כל ילד וילדה בדרכם הייחודית – להישגים הלימודיים הרצויים או המצופים בשכבת גילם ובמוסד לימודם . במקרים אחרים מציעה ההוראה הפרטנית ערוצי לימוד ייחודיים ומשמעותיים לתלמידים שבשבילם רמת הלימודים הכיתתית טריוויאלית , לא מאתגרת ומשמימה . לב הערוץ החינוכי , לעומת זאת , הוא התפתחות הילד ורווחתו . להוראה הפרטנית בערוץ זה אופי של חניכה והדרכה . היא אינה ממוקדת ברצף ההתקדמות הלימודית המוגדרת בתוכנית הלימודים הבית ספרית או בקצב שלה , אלא מבקשת לזמן לתלמידים ( במעין תפירה דיאלוגית ) התנסויות חינוכיות משמעותיות השוזרות לתוכן את הצרכים הייחודיים ונתיבי ההגשמה העצמית של התלמידים . אלה התנסויות שהמורים רואים בהן התנסויות פוריות במיוחד מבחינת תרומתן לצמיחת התלמידים בהיבטים שונים של תחושת ערך עצמי ומסוגלות אישית , רווחה נפשית ופנאי רגשי , התפתחות אינטלקטואלית ואינטליגנציה חברתית , מוטיבציה פנימית ושייכות חברתית . ערוץ זה ניכר על פי רוב בהתמקדות בעניין משותף לקבוצת תלמידים ולמורה מסוים – ספורט , אומנות , מעורבות חברתית , תקשורת , בעלי חיים , גינון ונושאים אחרים המתגלים כרלוונטיים לתלמידים וקשורים לחוזקות אישיות ולמוטיבציות פנימיות . התמקדות זו משפרת במידה רבה את החוויה החינוכית ואת התחושה של צמיחה , משמעות והגשמה עצמית . עם כל חשיבותה של הבחנה זו בין הערוץ הלימודי לערוץ החינוכי , ומתוך הכרה שהבחנה זו אינה דיכוטומית ושתמיד יש קשרי גומלין והשפעות הדדיות בין ההיבטים הקוגניטיביים - לימודיים ובין ההיבטים האישיותיים - חינוכיים , בספר זה אנו מבקשים לעשות מהלך פדגוגי נוסף , החורג מהגישות ומההבחנות המקובלות . כדברי שרת החינוך לשעבר יולי תמיר בעניין זה : הדבר החשוב ביותר המתרחש במפגש פנים אל פנים הוא הסרת המסכות . המפגש החשוף מוליד רגעים של אמת שיש להם לא רק

הקיבוץ המאוחד

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר