מבוא

עמוד:7

מבוא הוראה פרטנית היא מציאות ממשית בבתי הספר בימינו וחלק בלתי נפרד מן השגרה הפדגוגית הנהוגה בהם . עם זאת מדובר בפרקטיקה חדשה יחסית , שחדשות לבקרים מקבלת פנים אחרים ודגשים חלופיים , ועל כן מאתגרת מאוד את העוסקים בחינוך ובהוראה – הן ברמת המדיניות ובחירת הגישות המועדפות והן ברכישת המיומנות בהפעלת ההוראה המיטבית הלכה למעשה . על רקע מציאות זו נולד הספר שלפניכם : מדריך לאנשי החינוך וההוראה . הספר הוא פרי שיתוף פעולה של אנשי שדה ואקדמיה , ותכליתו הצגה תמציתית והוליסטית של תשתיות תיאורטיות , דרכים מעשיות ודוגמאות להצלחה למען העצמת העוסקים במלאכת ההוראה הפרטנית והשבחת הפדגוגיה הפרטנית בבתי הספר שלנו . הוראה פרטנית היא מסגרת לימודים אינטימית , לתלמיד יחיד או לקבוצה קטנה , המאפשרת למורים לזמן לתלמידיהם תנאים משופרים של תשומת לב ויחס מכבד , דיאלוג קשוב והוראה מותאמת , וכך לקדם אותם ביתר יעילות להגשמתם המוצלחת של יעדים לימודיים - השכלתיים וחינוכיים - אישיותיים . על פי הגדרה מקפת יותר , מדובר במסגרת חינוכית המזמנת הכרה בקיומה של שונות בין בני אדם ומאמינה שתפקידו של בית הספר להיענות לשונות זו באמצעות התאמת הסביבה הלימודית לצרכים של הלומדים השונים ולדרישות תכנית הלימודים ; לקדם תלמידים במערכת הטרוגנית , תוך כדי התאמת דרכי ההוראה לצורכי כל אחד מהלומדים , ולאפשר להם להגיע למצוי מרבי של יכולותיהם הלימודיות בתחום הקוגניטיבי ( הישגים לימודיים ) , בתחום האישי ( טיפוח לומדים בעלי מסוגלות עצמית ) ובתחום החברתי ( טיפוח לומדים דיאלוגים ) . ( דרסלר וסלע , , 2010 עמ ' 3 – 2 ) כבר במבוא לספר חשוב לציין את ההבחנה המרכזית , שבולטת הן בשיח האקדמי והן בעשייה הפדגוגית בבתי הספר , בין הוראה פרטנית המתמקדת בקידום ההישגים הלימודיים במקצועות הליבה הבית ספריים ובין הוראה

הקיבוץ המאוחד

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר