א. שדלנים מסחריים

עמוד:13

א . שדלנים מסחריים סעיף 65 לחוק הכנסת קובע , כאמור , ששדלן הוא " כל מי שדרך עיסוק או בתמורה למען לקוח , נוקט פעולות " . מההגדרה עולה שכל מי שעוסק בפעולת שכנוע מול נבחרי הציבור בשביל צד שלישי ובתמורה הוא שדלן ; ולפיכך חייב בהגשת בקשה להיתר פעילות ורישום ובשאר החובות המוטלות על שדלנים . ברוב המדינות הכללים דומים לישראל , אך בארצות הברית מי שעוסק בפעילות שדלנית למען צד שלישי אבל מקדיש פחות מ – % 20 מזמנו לעבודת שדלנות או מייצג אינטרסים של לקוח תמורת פחות מ – 5 , 000 דולר ( הכוונה לא רק לסכום ששולם , אלא גם לסכום שצפוי שישולם בעתיד ; הסכומים בארצות הברית אינם בהכרח רלוונטיים לישראל ) — אינו בחזקת שדלן . נדמה שהטעמים העיקריים לקביעת סף מסוג זה להגדרתו של שדלן הם הרצון להימנע מסרבול יתר של 6 יצוין כי בחישוב שיעור זמנו של מי שבין שאר שירותיו ללקוח מבצע פעולות שדלנות נכללת גם עבודת רקע הנוגעת ישירות לפעולות השדלנות . וכך , לדוגמה , פרק זמן המוקדש למחקר מקדים , כתיבת חוות דעת או הצעת חוק הנשלחות למקבל ההחלטות וכו ' יוכנסו להגדרה של פעולה שדלנית בתחשיב זמנו של השדלן . . 4 הצעות לתיקונים בהסדרת פעולתם של שדלנים בכנסת ראש רשות מקומית " שפעל — אם קיבל טובת הנאה תמורת פעולתו — כדי שנושא התפקיד הנ " ל יבצע פעולה הקשורה לתפקידו . " בעל השפעה ניכרת " הוא חבר הנהלה , בית דין או מוסד ביקורת של מפלגה ; חבר בגוף הבוחר מועמדים לכנסת שגודלו עד 5 , 000 בעלי זכות בחירה ; מי שפקד יותר מ – 50 איש למפלגה ; ומי שתרם או גייס תרומות בשווי של למעלה מ – 5 , 000 ש " ח לטובת מועמד לכנסת ( או 15 , 000 ש " ח לטובת שני מועמדים ) .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר