1. מבוא

עמוד:6

פרסומים אקדמיים שבחנו את המצב הקיים בישראל . בין השאר — פרידברג וחזן , ; 2009 טל , . Veksler , 2011 ; 2009 שיחות שקיימנו עם נציגי השדלנים הפועלים בישראל ונציגיהם המשפטיים ומסמכים שהועברו לנו על ידם . שיחות שקיימנו עם שדלנים שפעלו ופועלים בארצות הברית . שיחות שקיימנו עם גורמים מקצועיים בכנסת , לרבות היועץ המשפטי לכנסת , מנכ " ל הכנסת ומנהלת מרכז המחקר והמידע של הכנסת . תגובות שקיבלנו בעקבות פרסום פנייה לציבור . הצעות שונות לשיפורים בהסדרת הפעילות השדלנית בכנסת שהופיעו בפרסומים אקדמיים ( פרידברג וחזן , ; 2009 המר וכהן – אליה , (; 2011 בהצעת חוק פרטית שהוגשה לאחרונה ( הצעת חוק הכנסת [ תיקון — חובת פרסום מידע הנמסר בידי שדלן ] , התשע " ב - (; 2012 בהמלצותיהן של ועדת זמיר ( זמיר , 2006 ) ושל ועדת המשנה לגיבוש כללי אתיקה לחברי הכנסת בראשות חבר הכנסת חיים אורון ( 2011 ) שהוקמה בעקבותיה ; בהמלצותיה של הוועדה לבחינת יחסי הון – שלטון בישראל שמינה מבקר המדינה ( פרידמן , (; 2012 בדוחות של ארגוני החברה האזרחית ( גטניו , (; 2012 ובפרסומים באמצעי התקשורת שפירטו בין השאר את הצעותיו של יו " ר הכנסת ראובן ריבלין . סקירה השוואתית של שבע מן המדינות הדמוקרטיות המעטות שמסדירות את הפעילות השדלנית — ארצות הברית , קנדה , אוסטרליה , גרמניה , צרפת , פולין וסלובניה . כאן המקום להבהיר כי ישראל שייכת לקבוצה קטנה של דמוקרטיות שמגבילות את השדלנות בפרלמנט ומפקחות עליה . ואולם במבט השוואתי על מדינות אלה בלבד נראה שהסדרת השדלנות בישראל לוקה בחסר — רק בצרפת ובגרמניה רמת ההסדרה נמוכה יותר מזו שבישראל . 2 בסוף נייר זה מפורטים החוקים המסדירים את השדלנות במדינות אלו . ראו גם OECD , 2009 , 2010 ; Chari and Kritzinger , 2006 ; Chari , 2011 ; Chari et al ,. 2010 , 2011 ; Kaltis , 2011 3 במדד הבודק את רמת הסדרת השדלנות במדינות אלה , אשר נע בין 0 נקודות ( רמת הסדרה מינימלית ) ל – 100 נקודות ( רמת הסדרה מקסימלית ) , ישראל מקבלת 27 נקודות . ציון זה מלמד על רמה נמוכה של הסדרת השדלנות בישראל . ראו Chari et al ,. 2011 : 25 - 26 ; Veksler , 2011 : 435

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר