רבקה בלמור: היופי של הרוע

עמוד:

רבקה בלמור : היופי של הרוע ר ח ל ס ו ק מ ן תערוכות ___ טורונטו רבקה בלמור : אל מול המונומנטלי הגלריה לאמנות של אונטריו , קנדה אוצרת : וונדה נניבוש 11 ביולי 21 – באוקטובר 2018 רבקה בלמור אינה מתעלמת ממוצאה הילידי . היא נותנת לו ביטוי כן וכואב ביצירותיה , המוצגות ברוב פאר והדר על פני כל חללי הקומה החמישית במבנה המרשים של ה - , AGO שאותו תכנן האדריכל פרנק גרי בדאון טאון , טורונטו . בלמור היא אמנית רב - תחומית בעלת שם עולמי , ששורשיה טמונים במציאות הפוליטית והחברתית של הקהילה הילידית בקנדה . כותרת תערוכתה המרגשת של רבקה בלמור ( , ( Belmore " אל מול המונומנטלי " , לקוחה מעבודת מיצג בפארק המלכה אליזבת ( Queen ’ s Park ) ביום קנדה ( 1 ביולי ) בשנת , 2012 והיא מעידה על רצונה לבטא רעיונות פוליטיים באמצעות מחוות פואטיות ודימויים אסתטיים . בשנת 2017 השתתפה בלמור בדוקומנטה ה -14 באתונה . מתוך רגישות למהגרים ולפליטים , העוברים מסעות נדודים מצדו האחד של הים , מיוון ומן המזרח התיכון , לאירופה , היא בחרה במטאפורה אחת , שתספר את סיפור התלאות כולו : אוהל עשוי שיש , שכותרתו מבפנים ( Biinjiya ' iing Onji או , From Inside . ( 2017 מקורה של אבן השיש באותה מחצבה שממנה הובאו האבנים ששימשו לבניית האקרופוליס באתונה . הבחירה באוהל שיש אינה מקרית , והיא פותחת דיון מורכב ורב - פנים על משמעות האוהל בתרבות ובהיסטוריה של האנושות במאה ה - . 21 האם ניתן להתייחס אליו כאל יצירת אמנות גרידא , שצורתה שאולה מחיי היומיום ? כצורת מגורים זמנית ? ואולי כסמן של קונפליקט , המציין יציבות זמנית בלבד ? סמל לנדודים , שבעקבותיהם חווה האדם חוסר יציבות , חוסר הגנה , חוסר שייכות וחוסר בטחון ? שהרי כל הרכיבים הללו הם הכרח בסיסי לקיום חיים יציבים . בד בבד מאזכר האוהל גם צורת מגורים שהייתה מקובלת במשך מאות ואלפי שנים , ואף היום קיימים עדיין שבטים נודדים שהאוהל הוא ביתם הקבוע , אך מיקומו , מן הסתם , משתנה מעת לעת . בלמור , מצדה , בחרה לפסל את האוהל בשיש , שאינו מאפשר נדודים . זה זמן רב שיצירת אמנות לא הקפיאה אותי כשם שקרה לי למראה העבודה , Fringe שעוררה בי רצון להתקרב עוד ועוד אל היופי הנורא הגלום בה . רק בשבילה היה שווה לבקר בתערוכה . לדברי האוצרת , וונדה נניבוש , רבקה מחוברת למוצאה הילידי . משנות ה - 30 וה - 40 ועד שנות ה - 70 נבנו בקנדה בתי חולים למעוטי יכולת , שנערכו בהם ניתוחים וניסויים מזעזעים בבני אדם , מבלי שהדבר היה ידוע ברבים . המידע היה מסווג ולא פורסם מעולם . הממסד הקנדי אמנם תמך בבתי חולים אלה באותן שנים , אך נראה שלא היה מודע למתרחש בהם . המעשים שנעשו על ידי הרופאים בבתי החולים היו לא פחות מהתעללות סדיסטית בילידים , במיוחד בילדים ובנערות צעירות . הרופאים הוזמנו לצפות ב " ניתוחים " וב " תפירה" הכואבת , ישבו והתבוננו בהנאה במחזה ההתעללות בגוף החי והמדמם ללא נקיפות מצפון . רבקה בלמור , בת לקבוצת השבטים הילידיים , Anishinaabe נולדה באופסלה ( , ( Upsala בצפון היבשת , בשנת . 1960 חיה ויוצרת בוואנקובר . במסגרת Lac Seul First Nation היא פעילה למען ילידי קנדה שנשכחו על ידי הממסד וסובלים מיחס מפלה של המשטרה הפדרלית . רבקה בלמור , מבפנים , , 2017 שיש , פיסול ידני , 143 ש 209 ש 209 הגלריה לאמנות של אונטריו ( AGO ) Rebecca Belmore , ’Biinjiya iing Onji ) From Inside ( , 2017 , hand - carved marble , 143 ש 209 ש 209 Art Gallery of Ontario Rebecca Belmore ) Photos : Craig Boyko , Ian Lefebvre , Dean Tomlinson , Sean Weaver , unless indicated otherwise

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר