מבוא: על הכתיבה הנשית הערבית העכשווית

עמוד:13

שלושת המאמרים הבאים מתייחסים לקונפליקט הפנימי שחוות גיבורות רבות - בין כניעה למוסכמות החברתיות לבין מרידה וקריאת תיגר , תוך הדגשת ההשפעות המערביות הן עליהן והן על כתיבתן של הסופרות . שרון שטרית ששון מנתחת את הסיפור " השפתון " מאת סופרת סעודית בולטת נוספת , שריפה אלשמלאן . המאמר ממחיש כיצד הגיבורה נעה בין המרחב הפנימי והפרטי שלה לבין המרחב החיצוני החברתי , וכיצד המרחב הציבורי חודר לעולמה האישי הנשי . הפער בין שני מרחבים אלו מודגש ביצירה באמצעים סגנוניים ומבניים מגוונים . המאמר מצביע על כך שכתיבתה של אלשמלאן מייצגת את הקול הכפול שלעתים האישה הסופרת נזקקת לו - קולה של החברה הפטריארכלית וקולה החתרני של האישה . המתח שנוצר בין שני הקולות הללו משקף את המתח שבין שני המרחבים - האישי והחברתי - כמו גם את ניסיונה של האישה לעצב את המציאות על פי קודים תרבותיים אחרים דווקא באמצעות הקול המושתק , ובכך להפסיק את השתיקה הכפויה . על פי יצירתה של אלשמלאן הקשר בין המרחבים ייווצר ברגע שתהיה ביניהם זיקה המושתתת על מגוון אפשרויות ופרשנויות של המציאות , תוך בנייה של דרכי התנהלות חדשות אשר אינן משמרות בהכרח את הסדר הפטריארכלי המסורתי . לנא עאדל והבה מנתחת את סיפורה של הסופרת הסורית היפאא ' ביטאר , "מות הברבור " , שגם בו נעה הגיבורה בין כניעה לסדרים הקיימים בחברה שהיא חיה בה לבין ערעור על הסדר הקיים או סטייה ממנו . הסיפור יוצא כנגד הסדר החברתי הקיים בחברה הפטריארכלית , שבו שולטים נורמות וערכים גבריים המביאים לדיכויה של האישה . בסיפור זה הערעור על הסדר הקיים נעשה באמצעות ריקוד בלט ( שמקורו במערב ) , המתנגש עם ערכים חברתיים מסורתיים שקשה לחברה להשתחרר מהם . המאמר מראה באילו דרכים חושף הסיפור את ההתנגשות בין שאיפות והשפעות מערביות לבין נורמות וערכים שמרניים , אשר במידה רבה מייצגת את ההתנגשות בין מזרח למערב . מאמרה של מונא דאהר אף הוא מתייחס לחייהן של נשים בחברה הפטריארכלית , אשר נתונות להשפעה מערבית מתמדת . דאהר מנתחת את סיפורה של הסופרת האלג ' ירית פד ׄ ילה אלפארוק " סודה של החאג ' ה זינב " , המתאר את מציאות חייהן של נשים באלג ' יריה , ומצביעה באמצעותו על פוטנציאל השינוי במעמדן של נשים בחברה פטריארכלית . המאמר מתאר את התנועה המתמדת של הנשים מן הספרה הפרטית לספרה הציבורית בניסיון לשפר את איכות חייהן . הוא מראה כיצד דווקא מתוך הספרה הביתית מצליחה האישה לאפשר לבתה לפרוץ אל הספרה הציבורית ולזכות בחירות . שלושת המאמרים שאחריהם מציגים מעברים בין העולמות המדומיינים שהגיבורות בורחות אליהם , כיוון שבהם עומדות לרשותן מגוון אפשרויות בחירה , לבין העולם האמתי , שבו מתנפצים החלומות והגיבורות נאלצות לשוב אל קרקע המציאות . אפי אהרון מנתחת את הסיפור " מסיבה " מאת הסופרת הפלסטינית ליאנה בדר . מאמרה ממחיש את ההשפעה של מציאות חייהן של סופרות בגדה

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר