מבוא: על הכתיבה הנשית הערבית העכשווית

עמוד:11

ושל הכתיבה הנשית . במונחים של המודל שתואר , הסופרות הערביות הצעירות תורמות , באמצעות כתיבה מקורית וייחודית , להעשרת אותו " אזור שומם " של נשים . ניתן אף לומר כי סופרות אלו , בכתיבתן המקורית המתמקדת בבעיות האישה וב " אני " הנשי , מביאות לשיא את הניסיונות להעשיר את מסורת הכתיבה הנשית ולפתח אותה . ספר זה בא אפוא להציג את מודל ה " אני " החדש שיוצרות הסופרות הצעירות בכתיבתן , להעביר את הקוראים בין מרחבים ועולמות - עולמותיהן הפנימיים של נשים - ולחשוף אותם ללשון הנשית החדשה ולשיח הנשי שנוצר בהם . לשם כך הוא מתמקד בכתיבתן של סופרות ערביות עכשוויות בולטות ופוריות מבחינת תוצרתן הספרותית . המונחים " צעירות " , " עכשוויות " ו " בנות הדור החדש " מתייחסים לסופרות שהחלו לפרסם את יצירותיהן בסוף שנות השמונים , ללא קשר לגילן . הספר בוחן יצירות שנכתבו בשפה הערבית בישראל , בגדה המערבית ורצועת עזה , בסוריה , בירדן , בערב הסעודית , בעיראק ובאלג ' יריה ( במרחבים הגיאוגרפיים הנדונים נכתבו בידי נשים ערביות גם יצירות רבות בצרפתית ובאנגלית , אבל לא בהן הספר עוסק ) . ההנחה היא שיצירות הכתובות בשפה הערבית מכוונות לקהל יעד ערבי ומטרתן להשפיע על התרבות והפוליטיקה הערבית בכלל ועל סגנונה ולשונה של הכתיבה הנשית בערבית בפרט . כאשר מתייחסים לכתיבה הנשית הערבית אי אפשר להתעלם מן ההשפעה המערבית עליה . הדבר ניכר היטב בחלק מהסיפורים הנדונים באסופה זו , למשל בסיפור " מות הברבור " מאת היפאא ' ביטאר ובסיפור " סודה של החאג 'ה זינב " מאת פד ׄ ילה אלפארוק . המערב מופיע ביצירות בצורות שונות : אחדים מן הסיפורים מתרחשים במערב , ובאחרים מופיעה דמות ה " אחר " המערבי . ואולם גם כאשר המערב לא מופיע בגלוי ביצירות , שאלות כמו קולה של האישה , המאבק בין הפטריארכיה למודרניזם וסוגיות של סגנון ולשון , שמאמרי האסופה דנים בהן , יש בהן כדי להעיד על השפעה מערבית . עם זאת , למרות ההשפעה של תרבות המערב על הערבים ברוב תחומי החיים , השוני ההיסטורי תרבותי יקשה ליישם את התיאוריה הפמיניסטית הספרותית , שהיא תוצר של הפמיניזם המערבי , על הספרות שנוצרה בעולם הערבי . מקצת התיאוריות הפמיניסטיות הספרותיות המערביות יכולות אפוא להיות מיושמות בהקשר הערבי , ואחרות קשות יותר ליישום . הדבר מקבל ביטוי במאמרים השונים בספר זה , אשר יעמידו סוגיות פמיניסטיות ספרותיות מערביות אל מול סוגיות דומות המופיעות בהקשר הערבי . לאורך השנים נכתבו מעט מאוד מחקרים בעברית על סיפורת הנשים הערבית , Ardener 1975 , 23 – 24 ; Ardener 1978 , xii ; Showalter 1982 , 3 . 13 . 14 הקשר בין המסורת למודרניזם המערבי היה תמה עיקרית בספרות הערבית כבר למן המאה התשע עשרה . סופרים וסופרות ערביים בני הדור הצעיר היו הראשונים שראו באור חדש את הדיכוטומיה שבין מסורת למודרניזם .

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר