מבוא: על הכתיבה הנשית הערבית העכשווית

עמוד:8

הביקורת הערבית נהגה לטעון שכתיבתן של נשים חסרת מקוריות וייחודיות . עם זאת , עיון ביצירותיהן הראשונות של סופרות ערביות , אשר עסקו בעיקר בסוגיות חברתיות באותה עת , מראה שכבר אז הציעו סופרות ערביות שיח אלטרנטיבי וניצנים של כתיבה פמיניסטית ניכרו ביצירותיהן . עם השנים הלכה וגברה ההתייחסות לענייני נשים ביצירה הנשית הערבית . הדבר בלט במיוחד בשנות החמישים , למשל ביצירותיהן של הסופרות לילא בעלבכי ( – 1936 ) הלבנונית וכולית ח ' ורי ( – 1936 ) הסורית , אשר הציגו את בעיית האישה בצורה ברורה וישירה יותר , מתוך מחאה על האופי הפטריארכלי של החברה ועל היחס לנשים , וכן התייחסו לעניינים הנחשבים לא מוסריים בחברה הערבית כמו אהבה ומין . בהמשך הדרך סחפה אחריה דרך זו של כתיבה סופרות נוספות שהעזו וחרגו מן המקובל . לא רק כתיבת רומנים , אלא גם כתיבתם של סיפורים קצרים בידי נשים הלכה והתבססה בשנות החמישים והשישים . הסופרות הוותיקות ממצרים ומלבנון הוסיפו להתבלט ולכתוב , וכעת נוספו עליהן גם יוצרות ערביות צעירות ממדינות ערב נוספות וכן יוצרות פלסטיניות . בשנות השבעים של המאה העשרים נעשתה כתיבתן של נשים ערביות רדיקלית עוד יותר מבחינת התביעות לשינוי . סופרות כמו נואל אלסעדאוי ( – 1930 ) המצרייה תיארו ביצירותיהן את הסבל הנשי וקראו לנשים לקרוא תיגר על מצבן . באותה העת חדר אל היצירות גם ממד פוליטי מובהק בעקבות האירועים הפוליטיים שהתרחשו אז , כמו מלחמת , 1967 שהסתיימה מבחינת הערבים בתבוסה , ומלחמת האזרחים בלבנון ( . ( 1982 – 1975 לדוגמה , הרומן חכאית זהרה ( הסיפור של זהרה , 1980 ) מאת הסופרת הלבנונית חנאן אלשיח ' ( – 1945 ) נכתב בהשראת מלחמת האזרחים בלבנון וכך גם הרומן תלכ אלד ' כריאת ( הזיכרונות ההם , 1980 ) מאת הסופרת הלבנונית אמילי נצראללה ( . ( – 1935 ביצירותיהן קשרו הסופרות בין הדיכוי הפוליטי לאומי לבין הדיכוי הפטריארכלי , מתוך ניסיון להעביר את המסר שהמאבק לשחרור לאומי קשור קשר הדוק במאבק לשחרור האישה . . 4 קטב ואחרים Badran and Cooke 1990 , xxvi ; Cooke 1992 , 460 – 462 ; ; 29 , 2000 . Zeidan 1995 , 39 – 40 , 88 , Zachs 2011 , 339 . 5 וראו בעניין זה גם . Baron 1994 ; Booth 2001 . 6 ראו למשל את היצירות אנא אחיא ( אני אחיה , 1958 ) מאת בעלבכי , ואיאם מעה ( ימים אתו , 1959 ) מאת ח ' ורי . . 7 אלקאד ׄ י . Zeidan 1995 , 93 , 157 ; 32 – 31 , 27 – 26 , 1992 . 8 בעת זו בלטו הסופרת המצרית אחסאן כמאל ( – 1934 ) והיוצרת הפלסטינית סמירה עזאם ( . ( 1967 – 1928 ראו אלעד בוסקילה . 171 , 2004 Badran and Cooke 1990 , xxxi – xxxiii ; Cooke 1992 , 454 ; Shaaban . 9 1996 a , 236 . 10 פוזי ; 30 – 28 , 1987 אלקאד ׄ י Badran and Cooke 1990 , xxxi ; ; 41 , 36 , 1992 . Cooke 1992 , 454 – 456 ; Zeidan 1995 , 155 , 170 , 226 – 228

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר