הקדמה

עמוד:9

הקדמה למן שנת , 1934 ובמשך קרוב לשלושים שנה פרסם נתן אלתרמן באופן פחות או יותר רציף טור שירי בעיתונים מרכזיים בארץ . הטור התחיל במדור ' סקיצות תל אביביות ' , במוסף הערב של עיתון דבר , המשיך במדור ' רגעים ' בעיתון הארץ ולאחר מכן מצא את מקומו הסופי במדור ' הטור השביעי ' , שוב בעיתון דבר . במסגרות אלה פרסם אלתרמן קרוב לאלף שירים ( וכן גם למעלה מ 100 מאמרים , שאינם מתחום עניינו של ספר זה ) . זהו קורפוס השירה העיתונאית הגדול והמשפיע ביותר בספרות העברית המודרנית , קורפוס שזכה , או לפחות חלקים ממנו זכו , לתהילה רבה ולפופולריות עצומה וחסרת תקדים . בשנים מסוימות , בעיקר בשנות הארבעים , שנים בהן התמצתה והגיעה לשיאה הדרמה ההיסטורית האדירה של העם היהודי במאה העשרים , נתפסה שירה זו ( שנתפרסמה אז במסגרת ' הטור השביעי ' ) כגילום אותנטי רב השראה של קולו הקולקטיבי של הציבור היהודי בארץ , ונתן אלתרמן , מחברה , נתפס כדבר של הציבור הזה , כמי שבאיזשהו אופן התחבר או ינק באופן ישיר ממעמקי המרחב התודעתי רגשי של ציבור זה וביטא את תחושותיו והכרותיו בלשון שירית מבריקה , מהוקצעת , ועם זאת נקייה , בהירה ותקשורתית לחלוטין , לשון הממזגת שנינה ופאתוס , קלילות וכובד ראש , הומור ואמפתיה . לשונו של אלתרמן בשירתו העיתונאית היא אכן לשון סולידית , יציבה , ועם זאת גמישה מאוד , בעלת ורסאטיליות רחבת מנעד , המאפשרת לה לבטא ביעילות דומה קשת שלמה של רגשות ודיספוזיציות למן הסאטירה הנושכנית , דרך הלעג המר , האבל ההלום והנחוש , ההומור הקל , הביקורת המהולה בחיבה ועד לשירי הלל והערצה ולהמנוני ההשבעה המהפנטים , המאנטיים , שבאמצעותם , ולקול דרדור תופי הטם טם הרועמים , מזעיק מכשף 1 בתחילה נקרא המדור ' נקודות השקפה ' . 2 המדור נקרא כך מפני שהתפרסם , בימי ו ' , בטור השביעי ( האחרון ) של העמוד השני של העיתון . 3 בסדרת מאמרים מעניינת עסק דן אלמגור בשירה העיתונאית שקדמה לזו של אלתרמן ובזו שנכתבה במקביל לה ולאחריה , שירה שבשל הצלחתו המזהירה של אלתרמן בתחום נדחקה אל שוליו האפלוליים של העניין הספרותי . ראו : אלמגור ( 1995 א , 1995 ב , . ( 1996

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר