מבוא

עמוד:8

המורכבות של תהליך רכישת הקריאה בתוספת גורמים המקשים על תהליך זה : תופעת הדיגלוסיה בשפה הערבית , מורכבות אורתוגרפית , מעמד סוציו - אקונומי נמוך וגורמים רגשיים וחברתיים הקשורים במעבר ללימוד פורמלי . ממצאי המחקר הראו כי תוכנית ההתערבות הצליחה לקדם את מיומנויות ההבנה ואת אוצר המילים של התלמידים הנמצאים בסיכון אורייני בהשוואה לתלמידי קבוצת ההשוואה שקיבלו רק הוראה כיתתית , וזאת מעבר לרמת המוטיבציה של התלמידים והחונכות . אולם , הממצאים גם מצביעים על התפקיד המתווך של מוטיבציה בקידום המיומנויות של ההבנה . נצפה כי השיפור המרבי לאורך המדידות חל בקרב תלמידים בעלי מוטיבציה גבוהה שנחנכו על ידי חונכת בעלת רמת מוטיבציה גבוהה גם היא . מסקנת החוקרות היא שיש צורך בהתערבות מובנית ושיטתית לשם סגירת פערים במיומנויות הבנה בקרב תלמידים הנמצאים בסיכון אורייני , ושלמוטיבציה של התלמיד ושל המורה חשיבות רבה בהאצת תהליך הלמידה של קריאה וכתיבה ובקידומו . המאמר של ורד וקנין - נוסבאום , סוהיר סבאח ורנדה עבאס מתאר את מחקרן של השלוש על “ התרומה של מודעות מורפולוגית להבנת הנקרא בערבית״ , וביתר דיוק בשלב ביסוס הקריאה . באופן ממוקד נבחנה תרומתה הייחודית של המורפולוגיה ושל סוגים שונים של מודעות מורפולגית ( מעבר לפענוח פונולוגי ) להבנת הנקרא בקרב תלמידי כיתות ב ' . מודעות מורפולוגית על כל היבטיה ( הטיות , גזירות , סמיכות גזורה ) נמצאה כתורמת להבנת הנקרא ולהבחנה בין קוראים מתקשים לקוראים מיומנים . הסוגיה של קלות וקושי בלמידת טקסט מסוים והיכולת ללמוד אותו קשורה במידת רבה בשיטת ההוראה . בכך עוסק מחקרן של ראויה ג׳רג׳ורה - ברבארה ורימא אבו - ג ' אבר בראנסי , “ שילוב אסטרטגיות חשיבה מסדר גבוה בהוראת הטקסט העיוני " . הן סבורות ששיטת ההוראה היא הגורם הראשי להבנה , ללמידה ולהתעניינות , ולכן היא גם עלולה לגרום לחוסר עניין , המשתקף אצל חלק מן התלמידים בהשלמה עם אי הצלחתם , עד כדי התנתקות וזרות . המחקר , שבחן שילוב מוצלח של תקשוב ואסטרטגיות חשיבה מסדר גבוה בהוראה בכלל ובהוראת הטקסט העיוני בפרט , מוכיח שהשפה הערבית היא שפה מתפתחת ופתוחה לקבלת שינויים , ואין היא שפה קפואה שאבד עליה כלח בעידן הדיגיטלי . המאמר מציע למורים אסטרטגיות שונות להוראת טקסט עיוני ביעילות מרובה תוך כדי הפקת תוצאות טובות יותר בתקופת זמן קצרה יותר . המאמר של בהאא ' מח ' ול ות ' וריא קובטי - משיעל , “ השפעות הסוגה הספרותית ואופן הצגת הטקסט על הבנת הנקרא " , מציג מחקר ייחודי שנועד להבין את

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר