מבוא

עמוד:6

ההתפתחות הלשונית והמטא - לשונית וכמובן על התפתחות הקריאה ( Saiegh - . ( Haddad , 2003 , 2004 , 2005 , 2007 רוב המאמרים בספר זה נוגעים בקשר וביחסי הגומלין שבין המציאות הדיגלוסית והתפתחות האוריינות בערבית . ילדים מפתחים את הידע הלשוני והמטא - לשוני שלהם על רבדיה של השפה ועל משלביה , ואת מיומנויות השימוש התקשורתי - השפתי בהיחשפם לשפה השולטת בסביבתם . התשומה הלשונית מספקת להם את המשאבים המרכזיים להבנה ולהבניה של טקסטים המקובלים בחברה שבה הם גדלים . התפתחות האוריינות חלה לאורך החיים , אך לתשומה הלשונית יש חשיבות רבה בשנות הילדות , כשהחשיפה במסגרת הסביבה המיידית ובשנות בית הספר מזמנת לילדים מפגשים עם טקסטים מגוונים , כתובים ודבורים כאחד . אוריינות בשפת האם פירושה שימוש במשלבים שונים , שליטה במערכות מורכבות של צורות דקדוקיות והרחבה של לקסיקון האוריינות . כל אלה נרכשים בתהליך ההתבגרות מתוך תשומה כתובה ( משרד החינוך , . ( 2015 מאמרים אחדים באסופה זו עוסקים במפגש של מתבגרים עם טקסטים כתובים בערבית ובהתערבויות חינוכיות המנסות להקל עליהם תהליך זה ( ראו פירוט בהמשך ) . בשנים האחרונות מדגישים יותר ויותר בעולם המערבי את החשיבות של בניית מערך פדגוגי שיקדם את יכולת ההתמודדות של התלמידים עם טקסטים ההולכים ועולים במורכבותם . שינויים במערך ההוראה והלמידה נועדו בין השאר לסייע לתלמידים לקרוא , ללמוד ולהגיב על טקסטים מידעיים ונרטיביים . עם שינויים אלה נמנים איזון בין מספר הטקסטים המידעיים לנרטיביים , קריאת טקסטים ההולכים ועולים במורכבותם , מענה על שאלות מבוססות טקסט וכתיבה בהישענות על מקור מידע . קהילת המחקר החינוכי - יישומי רואה בשינויים אלה מתווה להוראה משמעותית ורלוונטית לתלמידים בעידן הנוכחי ( . ( Elish - Piper , Wold , & Schwingendorf , 2014 שינויים מסוג זה באים לידי ביטוי גם בישראל . אמארה ( 2013 ) טוען כי סכסוכים פוליטיים משפיעים על הדפוסים החברתיים והלשוניים של בני המיעוט , וכי השפה מגיבה לשינויים המתחוללים בעקבות אותם סכסוכים . על כן נוכל לשער כי האתגרים העומדים מול על בן מיעוט במדינת ישראל מעמיסים עוד יותר על יכולתו להתמודד עם שפתו בכלל , ובהקשר הנוכחי , עם טקסטים מורכבים . על פי רוב הצורך להתמודד עם טקסטים מורכבים מתעורר עם העלייה בגיל בבית הספר , בתקופה שבה התלמיד חווה שינויים פיזיולוגיים ורגשיים ( אדי - רקח , בירן ופרידמן - גולדברג , . ( 2011

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר